جمعه 10 فروردین 1403

وجود ناخالصی در روغن زیتون‌های فله

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
وجود ناخالصی در روغن زیتون‌های فله

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی زنجان ویژگی‌های کیفی روغن‌های زیتون را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش ایسنا، استان زنجان رتبه نخست در تولید و سطح زیر کشت میوه زیتون را دارد. روغن زیتون یکی از بهترین روغن‌های خوراکی بوده و آثار مثبت متعددی برسلامتی انسان دارد.

انبارداری طولانی مدت زیتون در دمای محیط، قبل از استخراج روغن موجب کاهش کیفیت روغن می‌شود. به واسطه قیمت بالای روغن زیتون امکان اختلاط این روغن با سایر روغن‌های گیاهی ارزان قیمت و روغن‌های با ارزش تغذیه‌ای پایین‌تر مانند روغن تصفیه شده و روغن تفاله زیتون وجود دارد، که این امر موجب پایین آمدن ارزش غذایی روغن زیتون می‌شود.

به همین دلیل پژوهشگران با انجام یک طرح پژوهشی، به ارزیابی ویژگی‌های کیفی و فیزیکوشیمیایی روغن زیتون عرضه شده در بازار استان زنجان پرداختند.

نتایج حاصل از این پژوهش مطابقت کلیه نمونه‌های دارای نام تجاری با استانداردهای ملی و بین المللی است. برخی نمونه‌های فله (فاقد نام تجاری) کیفیت پایین‌تری در ویژگی‌های مورد آزمون داشته و همچنین درصدی از اختلاط با روغن‌های دیگر را نشان دادند.

بنابراین احداث کارگاه‌های مکانیزه متناسب با ظرفیت تولید زیتون به منظور استحصال روغن با خصوصیات فیزیکوشیمیایی مطلوب و بررسی اثرات سیستم‌های استخراج و الزام کارگاه‌های تولید روغن بربسته بندی و برچسب گذاری مناسب ضروری است.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «ارزیابی ویژگی‌های کیفی وفیزیکوشیمیایی روغن زیتون (پالایش شده و بکر) عرضه شده در استان زنجان در سال 1398» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و سیده مریم سید محمدی فرد، دکتر پیمان قاسمی افشار و دکتر حسن زاد آذر؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی زنجان در انجام آن مشارکت داشتند.

انتهای پیام