شنبه 14 مهر 1403

ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای زنجان در تعطیلی مطلق است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای زنجان در تعطیلی مطلق است

زنجان - ایرنا - رییس هیات ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای استان زنجان گفت: ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای زنجان پس از موج نخست شیوع ویروس کرونا در تعطیلی مطلق به سر می‌برند.

محمود میرزایی، روزپنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: پس از ابتلا چهار نفر از ورزشکاران فعال این رشته ورزشی زنجان در یکی از باشگاه های شهر زنجان به این بیماری، بلافاصله موضوع از سوی هیات به اطلاع اداره کل رسید و بنا به دستور صادره با گندزدایی و ضدعفونی کردن این محل، فعالیت در تمام باشگاه‌های ورزش زورخانه‌ای این استان نیز به حالت تعطیل درآمد.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا ورزش پهلوانی و زورخانه ای زنجان را از بهمن ماه پارسال تا به امروز از رونق انداخته است، اظهار داشت: خوشبختانه ورزشکاران مبتلا به ویروس کرونا با مراقبت های بهداشتی و درمانی صورت گرفته از دام این بیماری منحوس رها شدند و در زمان حاضر نیز تمامی ورزشکاران این رشته ورزشی سالم و سلامت هستند.

میرزایی افزود: رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در زورخانه‌ها به دلیل کوچک بودن فضای تمرینی به هیچ وجه امکانپذیر نبوده و این می تواند در ابتلا ورزشکاران فعال این رشته ورزشی به بیماری ویروس کرونا، تهدید کننده و خطرناک باشد.

وی تاکید کرد: اگر یک ورزشکار دچار این بیماری منحوس شود می تواند به عنوان یک ناقل، ورزشکاران حاضر در محیط زورخانه ای را مبتلا کرده و هزینه های زیادی را تحمیل این رشته و فعالان در این عرصه کند.

رییس هیات ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای استان زنجان گفت: شیوع این بیماری مهلک باعث شد ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای به سمت فضای مجازی برود و به همین منظور نیز فدراسیون این رشته ورزشی برنامه ای را با عنوان "هر خانه یک زورخانه" طراحی کرد و در سطح استان‌های کشور به مرحله اجرا درآمد.

میرزایی ادامه داد: این طرح از سوی فعالان این رشته ورزشی زنجان نیز مورد استقبال قرار گرفت و تمرینات ورزشکاران این رشته ورزشی در منازل تصویر برداری شده و در فضای مجازی انتشار یافت تا نشان داده شود که ورزش تعطیل بردار نیست.

وی تصریح کرد: هیات ورزش پهلوانی و زورخانه ای استان زنجان با پیشکسوتان و کهن‌کسوتان این رشته ورزشی زنجان نیز در ارتباط است و هرچند شرایط کرونایی اجازه حضور در منازل آنان را نمی دهد اما از طریق فضای مجازی و تماس تلفنی، جویای حال آنان هستیم.

میرزایی با بیان اینکه ورزشکاران این رشته وقتی وارد گود می شوند حتی نیم متر فاصله از یکدیگر را نیز نمی توانند داشته باشند که این امر به حتم با پروتکل‌های بهداشتی، منافات دارد، تاکید کرد: استفاده از ابزار ورزشی همچون میل و تخته شنو در این رشته ورزشی به طور مشترک است و این سلامت ورزشکاران را با تهدید و خطر مواجه می کند.

به گزارش ایرنا، تعداد باشگاه‌های دارای گود این استان هشت باب است و سه باب از این باشگاه ها (باشگاه حیدریان، ذوالفقار و شریعت) در شهرستان زنجان و سه باب در ابهر و هر یک از شهرستانهای خرمدره و سلطانیه نیز از وجود یک باشگاه بهره مند هستند و باشگاه شهرستان خدابنده نیز به صورت نیمه کاره است. زورخانه مرحوم حاج محمد تقی شریعت واقع در بازار بالا و خاتم الانبیا، نیز در شهر زنجان فعال بودند که به ترتیب در دوران رژیم طاغوت و دهه 60 برچیده شدند.

*س_برچسب‌ها_س*