پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

ورود شتابدهنده‌ها به حوزه تولید واکسن کرونا / حذف مقاومت میکروبی در نسل جدید آنتی بیوتیک‌ها

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
ورود شتابدهنده‌ها به حوزه تولید واکسن کرونا / حذف مقاومت میکروبی در نسل جدید آنتی بیوتیک‌ها

یکی از شتابدهنده‌های حوزه زیست فناوری با حمایت از یک تیم تحقیقاتی ویروس شناس دانشگاهی به حوزه تولید واکسن کرونا ورود کرده است که فاز کارآزمایی‌های بالینی این واکسن تا پایان بهار با مجوز سازمان غذا و دارو آغاز خواهد شد.

هومن کاغذیان، مدیرعامل یکی از شتابندهنده‌های حوزه زیست فناوری در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: این شتابدهنده، مرکزی است که در آن از شرکت‌های دانش بنیان و یا هسته‌های فناور که بلوغ فناوری تولیدی از سوی آنها پایین است، حمایت می‌کنیم تا سطح فناوری آنها به 7 تا 9 برسد؛ از این رو ماموریت اصلی ما پیوند صنعت و دانشگاه است.

وی با بیان اینکه در این زمینه توفیق زیادی حاصل نشده است، خاطر نشان کرد: از آنجایی که فناوری‌های ارائه شده دارای سطوح فناوری‌های مختلفی بودند و در انجام مذاکرات ادبیات مشترکی میان شرکت‌ها و طرف‌های حمایت کننده وجود نداشت، از این رو در قالب پیش شتابدهی اقدام به ارائه آموزش‌هایی به شرکت‌های فناور کردیم.

کاغذیان این دوره‌های آموزشی را 3 ماهه دانست و ادامه داد: از سوی دیگر مشاورانی داریم که از افراد دانشگاهی و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها هستند و شرکت‌ها را در رسیدن به فناوری سطح بالا هدایت و راهنمایی می‌کنند.

مدیرعامل این شتابدهنده حوزه زیست فناوری با اشاره به حضور "فرشتگان سرمایه گذاری" در این مرکز، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن برای توسعه تحقیق در این مرکز اقدام به راه اندازی اتاق‌های تمیز در کلاس‌های A، B، C و D کردیم.

وی کنترل کیفیت، تضمین کیفیت و تجاری سازی را از دیگر خدمات این شتابدهی نام برد و یادآور شد: مدل مشارکت ما در طرح‌های ارائه شده به این صورت است که درصدی از فروش و یا بخشی از سهام شرکت به این شتابدهنده واگذار می‌شود و طی این همکاری در سال گذشته از 9 فرآورده دارویی تولیدشده از سوی تیم‌های فناور این شتابدهنده رونمایی شد و امسال نیز 10 تا 11 فرآورده دارویی دیگر رونمایی خواهد شد.

واکسن کووید -19

مدیرعامل این شتابنده با بیان اینکه برخی از محصولات دانش پایه دارای قراردادهای صنعتی سازی هستند، خاطر نشان کرد: نمونه آن تولید واکسن کووید -19 است که با همکاری شرکت دارویی اسوه صنعتی سازی خواهد شد که با مذاکرات انجام شده زیر ساخت‌های آن فراهم شده است.

کاغذیان با اشاره به جزئیات تولید این واکسن، توضیح داد: از یک سال گذشته گروهی از محققان دانشگاهی که در زمینه ویروس شناسی مطالعاتی وسیعی انجام داده بودند، با شیوع ویروس کرونا به ما مراجعه کردند و طی انجام مذاکراتی تولید این واکسن را در دستور کار قرار دادیم.

مدیرعامل این شتابدهنده با بیان اینکه با مطالعات انجام شده توانستیم بر اساس پلتفرم "ویروس کشته شده" واکسن کووید 19 را با عنوان "اسوید19" تولید کنیم، گفت: این واکسن در فاز نهایی حیوانی قرار دارد و در این فاز این واکسن تست‌هایی بر روی میمون‌ها، موش و "رت" انجام شد. آزمایشات بر روی میمون‌ها در فاز نهایی قرار دارد.

وی تاکید کرد: فاز کارآزمایی‌های بالینی این واکسن تا پایان بهار با مجوز سازمان غذا و دارو آغاز خواهد شد.

به گفته مدیر عامل این شتابدهنده این واکسن در دو دوز "صفر_ 21" (روز اول یک دوز و 3 هفته بعد دوز دوم) تزریق می شود و این واکسن برای از سنین 15 سال به بالا تزریق می شود، ولی مطالعه برای همه سنین در دستور کار قرار دارد.

کاغذیان با اشاره به راه اندازی خط ویال تزریقی واکسن کووید 19 توضیح داد: شرکت‌های دانش بنیانی که مدعی ساخت واکسن کووید 19 هستند، نیاز است تا به زیرساخت‌های تولیدی نیز دسترسی داشته باشند و ما بعد از کسب دانش فنی همکاری مشترکی را با شرکت داروسازی اسوه برای تولید انبوه این واکسن آغاز کردیم.

به گزارش ایسنا، سال گذشته با حمایت این شتابدهنده تیم‌های فناور حوزه زیست فناوری توانستند محصولات دانش بنیان خود را رونمایی کنند که به گفته کاغذیان این فرآورده‌های دارویی بیش از 40 میلیون دلار پتانسیل صادراتی دارند.

در ابتدای سال 2000 از طرف سازمان بهداشت جهانی اعلام شد که مقاومت میکروبی از با اهمیت‌ترین چالش های بشریت در هزاره سوم است؛ برای این منظور این محققان با الهام از طبیعت نسل جدیدی از فرآورده‌های ضد میکروبی (آنتی بیوتیک‌ها) را عرضه کردند که در آنها مقاومت میکروبی حذف شده است.

"امیگانان" از محصولات تولیدی این مجموعه دانش بنیان است که برای عفونت‌های کاتتر و آکنه کاربرد دارد.

"پکسیگانان" تولیدی این محققان با اثرات ضد باکتری و قارچ و تک یاخته برای زخم پای دیابتی تولید شده است.

داروی "رلتسیمود" از دیگر محصولات تولیدی با حمایت از شتابدهنده است که برای مقابله با باکتری‌های گرم مثبت و منفی و عفونت‌های کلیوی تولید شده است.

"تلاوانسین" نیز از دیگر دستاوردهای پژوهشگران این شتابدهنده است. این دارو یک آنتی بیوتیک لیپوگلیکوپپتیدی است که با اتصال به غشاهای باکتریایی، عملکرد غشا را مختل می‌کند و این برای نخستین بار است که برای درمان عفونت حاد باکتریایی پوست و ساختار تایید شده است. این دارو برای بیماران مبتلا به پنومونی باکتریایی وابسته به ونتیلاتور و اکتسابی از بیمارستان و هنگامی که درمان های جایگزین مؤثر نیستند، استفاده می شود.

تولید دانش فنی "بذر واکسن" از دیگر محصولات این مجموعه است. بذر واکسن تا کنون به کشور وارد می‌شده است.

"بذر واکسن ماساچوست" نیز از دیگر محصولات دانش پایه رونمایی شده در سال گذشته است.

انتهای پیام