شنبه 14 مهر 1403

وسعت آتش سوزی مراتع و باغات زنجان 50 درصد نسبت به پارسال کاهش یافته است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
وسعت آتش سوزی مراتع و باغات زنجان 50 درصد نسبت به پارسال کاهش یافته است

زنجان - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان گفت: وسعت آتش سوزی مراتع، باغات، جنگل و گندمزارهای این استان طی هفت ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال 50 درصد کاهش نشان می‌دهد.

صفی الله کرامتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: طی مدت یاد شده 89 فقره آتش سوزی در عرصه های طبیعی زنجان اتفاق افتاده است که پارسال 93 مورد بود که این نشان از تاثیر هشدارها و توصیه ها و همکاری مردم به ویژه افراد علاقه مند به طبیعت گردی است.

وی اظهار داشت: در هفت ماهه امسال حدود 700 هکتار مرتع، 25 هکتار مربوط به مزارع گندم و جو و قریب 2 هکتار نیز باغ در نقاط مختلف این استان طعمه آتش شد و خوشبختانه حریق جنگل نیز نداشتیم و عمده این آتش سوزی ها نیز بر اثر سهل انگاری افراد رخ داده است.

کرامتی افزود: بیشترین آتش سوزی عرصه های طبیعی استان طی مدت یاد شده به ترتیب مربوط به شهرستان های طارم، زنجان، ماهنشان، سلطانیه، و خرمدره است که انتظار می رود مردم در حفظ و حراست از مراتع، باغات، جنگل ها و گندمزارها با دستگاه های مسوؤل همکاری بیشتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: متاسفانه بر اثر آتش سوزی عرصه های طبیعی، برخی خزندگان و جوندگان کند حرکت ازجمله مار، لاک پشت، مارمولک، آفتاب پرست، موش صحرایی و حشرات که جزو چرخه های طبیعت هستند زنده زنده در آتش سوخته و صحنه های بسیار تلخ و ناگواری خلق می شود که انصاف نیست.

از گردشگران طبیعت، چوپانان و شکارچیان، انتظار می رود در صورت برافروختن آتش در دامان طبیعت مواظب گسترش حریق باشند و قبل از ترک محل نیز با خاک آن را پوشانده و از خاموش بودن آن مطمئن شوند.

لازم است افراد از انداختن ته سیگار روشن و همچنین دور انداختن خرده شیشه ها و پلاستیک ها در طبیعت به جد خودداری کنند چراکه این مواد نیز می تواند عاملی بر وقوع آتش سوزی‌ها باشد.

*س_برچسب‌ها_س*