چهارشنبه 11 مهر 1403

وضعیت خطرناک صندوق های بازنشستگی کشوری | مجلس احساس خطر کرد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
وضعیت خطرناک صندوق های بازنشستگی کشوری | مجلس احساس خطر کرد

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس در جلسه امروز این کمیسیون به گزارش کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس درباره وضعیت صندوق‌های بازنشستگی کشور اشاره کرد و گفت: نکته بسیار مهم این است که با وضعیت ناپایدار مالی کنونی صندوق‌های بازنشستگی، پیش‌بینی می‌شود که وضعیت خطرناکی برای آینده این حوزه به وجود آید. به قول معروف، زنگ خطر به صدا درآمده است و باید هرچه سریع‌تر راهکار مناسبی برای آن ارائه شود.

فضل‌الله رنجبر در تشریح جزئیات نشست بعدازظهر روز سه‌شنبه، 10 مهرماه، این کمیسیون گفت: در جلسه امروز که با حضور دکتر نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد، ابتدا رئیس مرکز گزارشی از عملکرد این مرکز و نحوه تعامل و ارتباط با نمایندگان مجلس ارائه کرد.

دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: طبق اعلام رئیس مرکز پژوهش های مجلس، هرکدام از نمایندگان اگر درخواستی در زمینه‌های مختلف کاری برای حوزه انتخابیه مربوطه خود داشته باشند و به مرکز پژوهش‌ها اعلام کنند، مرکز پاسخ خواهد داد. همچنین طبق اعلام دکتر نگاهداری طرح آمایش استان‌ها برای 31 استان در مرکز پژوهش‌های مجلس آماده شده و درصورت درخواست نمایندگان، این طرح‌ها خدمت آن‌ها ارائه می‌شود. در همین راستا اولویت‌ها و نظام مسائل هر استان نیز مشخص شده که کار بزرگ و مهمی است و بنا به درخواست نمایندگان این اولویت‌هادر اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود.

وضعیت اسفناک صندوق‌های بازنشستگی کشوری

رنجبر به روز شدن سامانه قوانین را از نکات مهم در صحبت‌های رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در جلسه امروز کمیسیون اجتماعی خواند و گفت: به این ترتیب نمایندگان می‌توانند پس از تصویب هر قانون و انتشار آن از طریق روزنامه رسمی کشور، از طریق سایت مرکز پژوهش‌های مجلس به آن دسترسی داشته باشند، حتی قوانینی که در گذشته و در همین موضوع مصوب شده هم قابل دسترسی است.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز افکارسنجی مرکز پژوهش های مجلس به عنوان یکی دیگر از نکات بارز گزارش رئیس این مرکز در کمیسیون اجتماعی، اضافه کرد: تشکیل گروه ارزیابی مردمی قوانین در مرکز پژوهش‌های مجلس از نکات جالب‌تر و جدیدتر این گزارش بود، زیرا برخی از قوانین و مقررات پس از تصویب در مجلس، ممکن است بازتاب عمومی منفی داشته باشند؛ بنابراین یک گروه ارزیابی مردمی هم برای قوانین در مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل شده که کار بسیار مهمی است.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در ادامه اعضای کمیسیون نظرات خود درخصوص مرکز پژوهش‌های مجلس را مطرح کردند؛ از جمله اینکه تعامل بیشتری باید بین مرکز و کمیسیون‌ها صورت بگیرد. همچنین تغییر مکان فیزیکی مرکز پژوهش‌های مجلس و ارتباط بیشتر با نمایندگان مورد انتقاد اعضای کمیسیون بود.

رنجبر در ادامه اشاره کرد: اولویت‌هایی هم از جانب نمایندگان، از جمله مسائل معیشتی مردم، آسیب های اجتماعی، وضعیت صندوق‌های بازنشستگی کشوری و ناترازی‌های مالی آنها و ناترازی‌های آب و برق طرح شد.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس در تشریح بخش دوم جلسه امروز این کمیسیون عنوان کرد: در ادامه گزارش کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس از وضعیت صندوق‌های بازنشستگی کشور ارائه شد؛ که بحث بسیار مهم و از اولویت‌های کمیسیون اجتماعی مجلس است. در حال حاضر برخی از صندوق‌های بازنشستگی کشور به لحاظ مالی ناپایدارند و این ناترازی مالی وضعیت خطرناکی است؛ پیش‌بینی ما در کمیسیون اجتماعی این است که مشکلاتی را در آینده نسبت به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی خواهیم داشت.

رنجبر ادامه داد: در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره شد که ما در کشور 18 نوع صندوق داریم؛ مهم‌ترین آن‌ها صندوق بیمه تامین اجتماعی است که نزدیک به 16 میلیون عضو دارد و به ازای هر یک نفر مستمری بگیر، 3 و نیم نفر بیمه پرداخت می‌کنند، که این با نرم جهانی و استاندارد تفاوت فاحشی دارد و زنگ خطر در اینجا به صدا در آمده است.

وی افزود: کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه علل و عوامل این مسئله را برشمردند که از جمله آن، عدم پوشش فراگیر بیمه‌ای، فرار بیمه‌ای، فرار ریالی در پرداخت بیمه‌ها، استثنا سازی در برخی مقررات، وجود کارگاه‌های زیر 10 نفر، بازنشستگی‌های پیش از موعد، اتباع خارجی و عوامل دیگر در یک گزارش تحلیلی برشمرده شد.

دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در ادامه پیشنهاداتی هم از جانب نمایندگان کمیسیون مطرح شد؛ از جمله مهم‌ترین آنها لایحه ساماندهی نظام بازنشستگی است که باید به فوریت مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین از آنجا که برخی از دلایل مطرح شده در گزارش مرکز پژوهش‌ها برای نمایندگان کمیسیون قانع‌کننده نبود و به اعتقاد کمیسیون دلایل مهم‌تری منجر به ناپایداری مالی صندوق‌های بازنشستگی شده است، گزارش مرکز پژوهش‌ها به کمیته بررسی وضعیت صندوق‌ها در کمیسیون ارجاع شد تا آنجا کار کارشناسی بیشتری صورت گیرد و در قالب مجموعه و راهکارها و پیشنهادات اساسی به کمیسیون ارائه شود تا با همکاری نمایندگان مجلس سریع‌تر در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

رنجبر در پایان تأکید کرد: نکته بسیار مهم این است که با وضعیت ناپایداری مالی حاضر صندوق‌های بازنشستگی، وضعیت خطرناکی برای آینده این حوزه پیش‌بینی می‌شود و به قول معروف زنگ خطر آن به صدا درآمده است، که باید هرچه سریع‌تر راهکار مناسب آن ارائه شود.

وضعیت خطرناک صندوق های بازنشستگی کشوری | مجلس احساس خطر کرد 2