سه‌شنبه 17 مهر 1403

وعده بزرگ دولت پزشکیان هوا شد!

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
وعده بزرگ دولت پزشکیان هوا شد!

وزیر ارتباطات ایران در مواجهه با این پرسش که آیا «کلا فیلترینگ اینترنت در ایران برداشته می‌شود یا نه»، گفت که نمی‌توان پاسخ آری یا نه داد. برترین‌ها نوشت وزیر ارتباطات ایران در مواجهه با این پرسش که آیا «کلا فیلترینگ اینترنت در ایران برداشته می‌شود یا نه»، گفت که نمی‌توان پاسخ آری یا نه داد. خبرنگاری روز دوشنبه 16 مهر در حاشیه نشست کمیسیون اصل نود مجلس درباره از وزیر ارتباطات درباره...

برترین‌ها نوشت وزیر ارتباطات ایران در مواجهه با این پرسش که آیا «کلا فیلترینگ اینترنت در ایران برداشته می‌شود یا نه»، گفت که نمی‌توان پاسخ آری یا نه داد.

خبرنگاری روز دوشنبه 16 مهر در حاشیه نشست کمیسیون اصل نود مجلس درباره از وزیر ارتباطات درباره وعده مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران نسبت به پیگیری موضوع فیلترینگ پس از بازگشت از اجلاس نیویورک پرسید.

ستار هاشمی در پاسخ گفت: «ما در حوزه‌های مختلف و متناسب با شرایط موجود و کیفیت ارتباطات گزارش‌هایی را آماده کردیم و دستگاه‌های ذی‌مدخل هم در این خصوص از طرف مرز ملی فضای مجازی مأموریت‌هایی دارند تا طراحی‌ها توسط حوزه‌های مختلف انجام بشود.»

وی افزود: «پس از این که این طراحی‌ها در اختیار مرکز ملی قرار گرفت، جمع‌بندی نهایی انجام شده و در شورای ملی طرح موضوع خواهد شد.»

هاشمی با پیوند دادن مشکل حملات سایبری به استفاده از فیلترشکن‌ها گفت: «بخشی از مشکلات در کیفیت شبکه اتفاقا به دلیل استفاده از همین فیلترشکن‌هاست. دغدغه آقای رئیس جمهور درست است و عبارت از این است که بتوانیم این آلودگی‌ها را به حداقل برسانیم.»

رفع فیلترینگ از جمله وعده‌های انتخاباتی مسعود پزشکیان بود که تا این زمان هنوز تصمیم روشنی درباره آن گرفته نشده است. برخی مسئولان در گذشته نیز وعده‌هایی برای رفع یا کاستن از شدت فیلترینگ داده بودند، اما به نظر می‌رسد این مشکل همچنان پابرجاست.

شماری از کاربران فضای مجازی گفته‌اند که منظور وزیر از «فیلترشکن‌های غیرمجاز و از مجاری غیر رسمی» شاید آن باشد که قرار است فیلترشکن‌های دولتی و قانونی معرفی شوند و روند فیلترینگ همچنان پا برجاست.

در زیر واکنش برخی فعالان رسانه‌ای را در رابطه به اظهارات وزیر ارتباطات را بخوانید:

کاربری به نام رز نوشت: پزشکیان با انتخاب ستار هاشمی بعنوان وزیر ارتباطات، غش در معامله کرده است. او در ایام انتخابات آذری جهرمی را نشان داد و پس از انتخابات کپی برابر اصل زارع پور را وزیر کرد.

امروز، وعده بزرگ دولت پزشکیان هوا شد!

احسان بداغی خبرنگار نوشت: آقای وزیر! خواسته مردم از دولت چهاردهم صراحتا رفع فیلترینگ بدون توجیه بسیاری از پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌ها بود و هست، نه چیزی که نامش را «مدیریت هوشمند» گذاشته‌اید. اگر قصدتان تخریب اندک سرمایه اجتماعی دولت است، همین راه را بروید.

کاربری با نام اردوان در توئیتر نوشت: آقای وزیر ارتباطات! نمیتونی رفع فیلتر کنی استعفاء بده، سیم کشی و جلسه و شواف رو خودمون بلدیم.

سیامک رحمانی روزنامه‌نگار نوشت: از وزیر ارتباطات پرسیدن فیلترینگ بالاخره برداشته می‌شود یا نه: "این سؤال را نمی‌شود با بله و خیر جواب داد. باید مدیریت قانونمند باشد. اما مردم هم نیازهایی دارند. مثلاً در دانشگاه به محتوای آموزشی نیاز است که باید در اختیارشان قرار بگیرد."

- یک کلمه بگو نه! چقدر آسمون و ریسمون میبافی

سیامک قاسمی، فعال حوزه اقتصاد گفته: اینکه وزیر ارتباطات گفته فیلترینگ را هوشمند مدیریت می‌کنیم یعنی فیلترینگ ادامه داره، اما چون دولت اصلاح‌طلب هست و رییس جمهور کلی وعده رفع فیلتر داده، اینجوری میگیم که معلوم نباشه کلا چی میگیم! به خدا ما شما را خوب بلدیم.

حسن نمک دوست، روزنامه‌نگار نوشت: نمی‌دانم چرا وزیر محترم ارتباطات به‌جای واژه‌های گویا و آشنای سانسور و فیلتر، که جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ ما دارند، از عبارت نامانوس «مدیریت هوشمند» استفاده می‌کند. سانسور و فیلتر خیلی زیباتر هم هستند. برادر من، واقعا همه مردم آن چیزی را می‌خواهند که جناب‌عالی تجویز می‌کنید؟ عجب!

عبدالرضا رئیسی، روزنامه‌نگار نیز اینگونه واکنش نشان داد: وزیر ارتباطات از اساس منکر مطالبه رفع فیلترینگ از سوی مردم به عنوان شفاف‌ترین وعده پزشکیان شد! وی دغدغه عموم مردم را اعطای اینترنت تبعیض‌آمیز و گزینشی به اقشار منتخب (اینجا دانشگاهیان) عنوان کرد، عدم تلاش برای تحقق وعده یک چیز است، قلب واقعیت چیز دیگر! این دیگر نوبر است

--> هم اکنون دیگران می خوانند

بیشتر بخوانید