سه‌شنبه 3 مهر 1403

وعده دولت جدید فرانسه برای افزایش مالیات ثروتمندان

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
وعده دولت جدید فرانسه برای افزایش مالیات ثروتمندان

نخست‌وزیر جدید فرانسه با اشاره به کسری بودجه این کشور از برنامه دولت خود برای افزایش مالیات افراد ثروتمند و شرکت‌های بزرگ خبر داد.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از یورونیوز، میشل بارنیه، نخست‌وزیر جدید فرانسه، روز یکشنبه با اشاره به کسری بودجه این کشور از برنامه دولت خود برای افزایش مالیات افراد ثروتمند و شرکت‌های بزرگ خبر داد.

وی این اظهارات را روز شنبه پس از رونمایی از کابینه جدید متشکل از جناح راست مطرح کرد، اقدامی که تقریباً سه ماه پس از انتخابات زودهنگام فرانسه انجام شد.

بارنیه به شبکه تلویزیونی "فرانس 2" گفت: من قصد ندارم مالیات را برای همه فرانسوی‌ها افزایش دهم، نه برای قشر کم‌درآمد، نه برای افرادی که کار می‌کنند و نه برای طبقات متوسط. اما نمی‌توانم ثروتمندترین افراد را از تلاش ملی برای اصلاح این وضعیت حذف کنم.

آیا المپیک 2024 برای اقتصاد فرانسه سودآور بود؟ فرانسه برای کاهش خاموشی‌ها صادرات برق خود را کاهش می‌دهد

بارنیر در اظهارات خود همچنین به مجموعه‌ای از مشکلات اقتصادی به ارث رسیده از دولت قبلی، به ویژه بار سنگین بدهی و کسری بودجه اشاره داشت.

کسری بودجه فرانسه در سال 2023 به 5.5 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور رسید که بسیار بالاتر از هدف 4.9 درصدی دولت و سقف 3 درصدی اتحادیه اروپا بود.

پیش بینی می‌شود امسال کسری بودجه فرانسه به حدود 5.6 درصد تولید ناخالص داخلی و در سال 2025 به بیش از 6 درصد برسد.

این کسری بیش از حد، که تا حدی ناشی از رشد کم و کاهش درآمدهای مالیاتی است، در حال حاضر باعث شروع اقدامات نظارتی از سوی اتحادیه اروپا شده است.

علاوه بر این، آژانس بین المللی رتبه‌بندی اس‌اندپی امتیاز اعتباری فرانسه را در پایان ماه می کاهش داد.

این اولین باری بود که رتبه اعتباری فرانسه از سال 2013 کاهش یافت.