جمعه 10 فروردین 1403

وعده‌های اوپک پلاس، نفت را به مسیر صعود برگرداند

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
وعده‌های اوپک پلاس، نفت را به مسیر صعود برگرداند

بهای معاملات نفت آمریکا روز جمعه برخلاف نفت برنت، با افزایش بسته شد اما هر دو شاخص تحت تاثیر تاکید اوپک و متحدانش بر تعهدشان برای محدودیت عرضه و پایبندی به پیمان نفتی، قویترین رشد هفتگی را از ژوئن تاکنون به ثبت رساند.

به گزارش ایسنا، استفن اینس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت اکسی کورپ درباره روند بازار گفت: تعهد اوپک پلاس بر پایبندی به توافق کاهش تولید و فشار عربستان سعودی بر اعضای متخلف در خصوص ضرورت پایبندی، نظر موافق بازار نفت را جلب کرد.

نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک روز پنج شنبه تشکیل شد و در این نشست، فرصت جبران مازاد تولید از سوی کشورهایی که در ماههای گذشته سهمیه تولیدشان را رعایت نکرده بودند، تمدید شد.

گروه اوپک پلاس محدودیت عرضه نفت را از 9.7 میلیون بشکه در روز به 7.7 میلیون بشکه در روز از اول اوت تا پایان سال تسهیل کرده است.

اوژن واینبرگ، تحلیلگر کومرس بانک در یادداشتی اظهار کرد: اگر کاهش تولید جبرانی اجرایی شود، نگرانی از مازاد عرضه در بازار نفت قابل اجتناب خواهد بود و سطح ذخایر نفت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

در طول جلسه این کمیته، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی بر ضرورت پایبندی همه کشورها به سقف تولیدشان تاکید کرد و همچنین به معامله گرانی که با حساب کردن روی کاهش قیمتهای نفت، به سفته بازی می پردازند، هشدار داد.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در اکتبر در بازار نیویورک 14 سنت معادل 0.3 سنت افزایش یافت و در 41 دلار و 11 سنت در هر بشکه بسته شد.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در نوامبر 15 سنت معادل حدود 0.4 درصد کاهش یافت و در 43 دلار و 15 سنت در هر بشکه بسته شد.

وست تگزاس اینترمدیت برای کل هفته 10.1 درصد افزایش قیمت داشت که بزرگترین رشد هفتگی این شاخص از هفته منتهی به پنجم ژوئن بود. نفت برنت برای کل هفته 8.3 درصد رشد قیمت داشت که بزرگترین رشد قیمت هفتگی از هفته منتهی به 19 ژوئن بود.

بهای معاملات نفت آمریکا پس از انتشار خبر لغو محاصره چند ماهه بنادر و میادین نفتی لیبی از سوی ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی بسیار پایینتر از اوج قیمتش در اواسط معاملات بسته شد. این خبر انتظارات برای عرضه بالاتر نفت به بازار جهانی را تقویت کرد. روز دوشنبه اخباری منتشر شده بود که از برنامه ریزی حفتر برای توقف محاصره تاسیسات نفتی لیبی حکایت داشت.

به گفته ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار نفت شرکت OANDA، معامله گران انرژی منتظر تایید لغو محاصره صادرات نفت لیبی خواهند بود و به نظر می رسد بعید باشد تولید نفت لیبی سریعا به 1.1 میلیون بشکه در روز احیا شود.

به گفته تحلیلگران، سطح فعلی قیمت نفت فاینانس شماری از تولیدکنندگان بزرگ را در مضیقه قرار داده است و اگر قیمتها به میزان قابل توجهی پایینتر روند، تولیدکنندگان دولتی برای حفاظت از فاینانس داخلی شان وارد عمل خواهند شد.

هلیما کرافت، مدیر استراتژی کالای جهانی شرکت "آر بی سی کپیتال مارکتس" پیش بینی کرد اوپک پلاس در نشست دسامبر وزیران گروه، حداقل برای اجرای تسهیل محدودیت عرضه به 5.8 میلیون بشکه در روز که به معنای افزوده شدن دو میلیون بشکه در روز دیگر نفت به بازار است، دست نگه خواهد داشت. باید دید که آیا افزایش صادرات نفت عربستان بازار را تحت فشار قرار خواهد داد و باعث بازنگری در اجرای این پیمان می شود به خصوص اگر کشورهایی که پایبندی ضعیفی داشته اند، موفق نشوند کاهش تولید جبرانی را به طور کامل انجام دهند.

بر اساس گزارش مارکت واچ، تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی که روز پنج شنبه منتشر شد، اعلام کردند قیمتهای نفت که در نخستین هفته سپتامبر همه رشد تابستانی خود را از دست دادند، بهبود پیدا کرده اند. بخشی از ریزش اخیر قیمتها تحت تاثیر کندی رشد واردات چین روی داد. با این حال سیاستگذاران چین هفته گذشته اعلام کردند که قصد دارند در سال 2021 به انبارسازی کالاها بپردازند که عامل مثبت جدیدی برای بازار بود. تحلیلگران گلدمن ساکس همچنان پیش بینی خود از قیمت نفت برنت تا پایان سال را تغییر نداده و 49 دلار در هر بشکه حفظ کردند.

بانک سوییسی UBS هم با اشاره به احتمال کمبود عرضه، پیش بینی کرد قیمت هر بشکه نفت برنت در سه ماهه چهارم به 45 دلار و تا اواسط سال 2021 به 55 دلار افزایش پیدا می کند.

در این بین، در خلیج مکزیکوی آمریکا، تولیدکنندگان نفت پس از تعطیلی پنج روزه به دلیل وقوع تندباد دریایی سالی، در تدارک ازسرگیری فعالیت سکوهای فراساحلی بودند.

طبق آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز که روز جمعه منتشر شد، شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا که معیاری برای سنجش تولید آتی است، هفته گذشته یک حلقه کاهش یافت و به 179 حلقه رسید که پایینترین میزان از اواسط اوت بود و در مقابل دکلهای حفاری گاز با یک حلقه افزایش، به 73 حلقه رسید.

تحلیلگران می گویند قیمتهای بالاتر نفت برخی از شرکتهای انرژی را به آغاز حفاری بیشتر تشویق کرده است.

انتهای پیام