جمعه 14 اردیبهشت 1403

پاس گل واگذاری استقلال و پرسپولیس را دولت روحانی به ما داده / ما فقط باید هماهنگی‌های نهایی را انجام دهیم

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
پاس گل واگذاری استقلال و پرسپولیس را دولت روحانی به ما داده / ما فقط باید هماهنگی‌های نهایی را انجام دهیم

این اطلاع‌رسانی وزیر سابق دولت فعلی است که گفته بود واگذاری استقلال و پرسپولیس در زمان دولت روحانی انجام شد و پروسه به سرانجام رسیدنش در دولت فعلی به بیش از دو و نیم سال رسید.

سپهر ستاری: امروز (دوشنبه) 85 درصد از سهام 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار بورس معامله شد تا سرخابی‌های پایتخت وارد دوران جدیدی شوند. با واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس، مشکل مالکیت مشترک این 2 باشگاه هم حل شد تا دیگر مانعی برای اخذ مجوز حرفه‌ای و حضور آن‌ها در لیگ قهرمانان آسیا وجود نداشته باشد.

تایید وزیر سابق و تاوان بزرگ سرخابی‌ها

واگذاری استقلال و پرسپولیس در شرایطی انجام شده که مرور صحبت‌های حمید سجادی، وزیر سابق ورزش و جوانان نشان می‌دهد این اتفاق می‌توانست زودتر از این‌ها رخ بدهد. حمید سجادی اسفندماه سال 1400 تاکید کرد: «شرایط در دولت قبلی فراهم شده و فاصله‌ای تا خصوصی‌سازی وجود ندارد. او در این خصوص گفته بود: «با مدیریت وزیر سابق، دکتر سلطانی‌فر، شرایط خوبی فراهم شد و من گزارش دقیقی را مطالعه کردم که شرایط آماده واگذاری است. اصولا هم همه جای دنیا باشگاه‌ها مردمی هستند و دولت‌ها کمتر دخالت می‌کنند و سیاست بر این است که این اتفاق رخ دهد. یک هماهنگی نهایی بین وزرات ورزش و وزارت اقتصاد باید انجام شود و در زمان کوتاه می‌تواند اتفاق بیفتد و بستگی به همت وزارت ورزش دارد و کار سختی نیست و در 1-2 ماه آینده این اتفاق به تدریج می‌افتد. پاس گل را به ما دادند و باید گل بزنیم. آقای رئیس جمهور هم با این موافقت کردند که باید اتفاق بیفتد. ما فقط باید هماهنگی‌های نهایی را انجام دهیم.»

با وجود این صحبت‌های وزیر سابق، واگذاری استقلال و پرسپولیس بیش از 2 سال طول کشید و سرانجام در اردیبهشت 1403 این 2 باشگاه مالکان جدید خود را شناختند. تاخیر وزارت ورزش در واگذاری استقلال و پرسپولیس باعث شد آن‌ها از یک دوره حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم شوند. سال گذشته هم اگر استقلال به دلیل طلب استراماچونی از آسیا حذف نمی‌شد، باز هم بحث مالکیت مشترک وجود داشت و شاید دوباره سرخابی‌ها باهم از آسیا کنار گذاشته می‌شدند.

واگذاری 10 درصدی هم جواب نداد!

سازمان خصوصی‌سازی در شرایطی که می‌توانست همان ابتدا سهام استقلال و پرسپولیس را به شرکت‌هایی چون پتروشیمی خلیج فارس و بانک‌های غیردولتی واگذار کند، تصمیم گرفت ابتدا 10 درصد از سهام این 2 باشگاه را در بورس به مردم بفروشد. در آن زمان قرار بود به صورت بلوکی سهام 2 باشگاه فروخته شود که البته این اتفاق دیگر رخ نداد و به جز همان 10 درصد، سهم دیگری عرضه نشد. همین فروش 10 درصدی هم البته حواشی زیادی در پی داشته و درآمدهای ناشی از آن بدون نظارت صحیح هزینه شد.

سازمان خصوصی‌سازی پس از واگذاری 10 درصدی، تصمیم گرفت برای واگذاری 51 درصد از سهام استقلال و پرسپولیس به صورت بلوکی آگهی بدهد ولی حتی یک مشتری هم پیشنهادی نداد تا این موضوع به نتیجه نرسد. دلیل آن هم عدم وجود منابع درآمدزایی در 2 باشگاه بود که مشتریان را برای سرمایه‌گذاری دلسرد کرد.

حالا در شرایطی که بیش از 2 سال از صحبت‌های حمید سجادی می‌گذرد، وزارت ورزش سرانجام تصمیمی را اتخاذ کرده که می‌توانست 2 سال قبل بگیرد و باشگاه‌ها را مدت‌ها قبل به مالکان جدید بسپارد. سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چرا وقتی همه چیز برای واگذاری آماده بوده دولت فعلی تا این اندازه در واگذاری دو باشگاه بزرگ ایران تعلل کرد تا جدا از خسارت های مالی و بدهی های انباشته، استرس، نگرانی و حذف از رویدادهای مهم بین المللی همواره مثل یک سایه در تعقیب آنها باشد؟ بدون شک پاسخ این سوال را باید کسانی بدهند که سدی شدند در واگذاری سرخابی ها؛ آنها امروز توپی را گل کردند که پاس گل دقیقش در دولت قبل داده شده بود.

258 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898354
پاس گل واگذاری استقلال و پرسپولیس را دولت روحانی به ما داده / ما فقط باید هماهنگی‌های نهایی را انجام دهیم 2