شنبه 24 شهریور 1403

پایان مدیریت عشقی در بورس / محمدی صندلی خود را پس می‌گیرد؟

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
پایان مدیریت عشقی در بورس / محمدی صندلی خود را پس می‌گیرد؟

گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد شاپور محمدی گزینه جدی برای ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار، است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: بیش از یک هفته از تایید وزرای پیشنهادی چهاردهمین رئیس جمهور کشور توسط مجلس شورای اسلامی می‌گذرد. حالا و پس از اینکه کابینه مسعود پزشکیان مشخص شد، خبر‌هایی از تغییر یا ادامه به کار روسای سازمان‌های مختلف شنیده می‌شود.

در این بین، گمانه‌زنی‌ها برای تغییر مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، بیش از بقیه سازمان هاست. به این دلیل که این سازمان در چند سال اخیر، عملکرد مطلوبی نداشته و صدای شکایت فعالان بازار سرمایه به خوبی شنیده نشده است. باوجود اینکه عشقی با هدف بهبود وضعیت بورس وارد سازمان شد اما تیر‌های وی به هدف نخورد؛ به‌طوری که بازار سرمایه در ماه‌های گذشته روندی پرنوسان همراه با خروج سرمایه از بازار را در پی داشته است. باوجود همه این اوصاف، عشقی اقدامات مثبتی نیز انجام داد که از مهمترین آن‌ها می‌توان اشاره کرد به ساماندهی شرکت‌ها برای واریز سود، تصویب بسته حمایتی از بازار سرمایه در ستاد اقتصادی دولت، تعامل سازمان بورس با وزارت صمت برای ورود خودرو به بازار سرمایه.

شاپور محمدی، گزینه محتملی است که نام او به عنوان رئیس بعدی سازمان بورس به‌طور غیررسمی شنیده شده است. سوابق اجرایی پیشین وی نشان می‌دهد گزینه مناسبی برای بدست گرفتن سکوی سازمان بورس بنظر می‌رسد. نخستین مدیرعامل بورس انرژی محمدی بود که در سال 91 به این سمت منصوب شد و بعد از آن از سال 92 تا 95 مسئولیت معاونت امور اقتصادی وزیر اقتصاد را برعهده داشت. آخرین فعالیت وی به دولت دوازدهم بر می‌گردد که ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار را به گردن گرفته بود؛ محمدی از سال 95 تا 99 رئیس این سازمان بود که درواقع مدال افتخار بیشترین بازه مدیرعاملی در سازمان بورس را به نام خود ثبت کرده است.

در مدتی که محمدی بر صندلی ریاست سازمان بورس نشسته بود، باوجود نوسانات بالا، وضعیت نسبتا خوبی بر بازار سرمایه حکم‌فرما بود. در این دوران اصلاحات ساختاری رو به جلویی در سازماندهی سازمان بورس در بازار سرمایه شکل گرفت. به‌طوری که اغلبِ منتقدان به بعضی از کنش‌های محمدی، او را همواره رئیس مقبولی برای این سازمان می‌دیدند و حتی در حال حاضر از برگشت وی استقبال می‌کنند.

بخش کوچک، اما مهمی از اقداماتی که شاپور محمدی در سازمان بورس انجام داده عبارت است از عضویت عادی سازمان بورس در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار، اصلاح دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادها، کنترل ریسک اعتباری شرکت‌های کارگزاری و اقداماتی برای توسعه معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه ایران. تاسیس صندوق تثبیت بازار سرمایه نیز در زمان محمدی اتفاق افتاد.

باوجود این پیش زمینه، بنظر می‌رسد محمدی انتخاب مطلوبی برای سازمان بورس باشد؛ چرا که در حال حاضر نیز وضعیت بازار سرمایه تعریفی ندارد و در اغلب روز‌ها سرمایه‌گذاران با تابلوی قرمز بورس روبه‌روی خود مواجه می‌شوند. سر و سامان دادن این موقعیت، نیاز به فردی دارد که علاوه بر سابقه اجرایی مشابه با مسئولیت فعلی خود، عملکرد مناسبی هم در آن حوزه داشته باشد.