چهارشنبه 11 مهر 1403

پای حقوق بازنشستگان و مطالبات کشاورزان به صحن علنی مجلس باز شد + جزئیات تذکر نمایندگان

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
پای حقوق بازنشستگان و مطالبات کشاورزان به صحن علنی مجلس باز شد + جزئیات تذکر نمایندگان

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون برنامه هفتم گفت که مجلس از اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کوتاه نمی‌آید و دولت باید آن را اجرا کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی امروز چهارشنبه در پاسخ به تذکر سلمان اسحاقی نماینده قائنات درباره لزوم اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: مجلس مالیات بر ارزش افزوده را از 9 درصد به 10 درصد رساند که این میزان افزایش برای تامین منابع اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان است. لذا ما از این موضوع نمی‌گذریم.

بنابر روایت ایسنا، وی از رئیس کمیسیون اجتماعی خواست که پیگیری اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان باشد.

سلمان اسحاقی نماینده قائنات در تذکر خود گفت: منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان پیش‌بینی شده که طبق گزارش سازمان برنامه 80 درصد منابع در 6 ماه اول سال محقق شده‌اند. امروز بازنشستگان در حوزه اقتصاد و معیشت آسیب دیدند و لازم است مجلس به وضعیت آنها رسیدگی کند.

 دولت هرچه زودتر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کند

از سوی دیگر، ابراهیم نجفی نماینده آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، نیز در تذکری درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان بود گفت: جناب آقای دکتر قالیباف، با اینکه مجلس تصویب کرد که یک درصد به مالیات بر ارزش افزوده اضافه شود و تاکنون 70 هزار میلیارد تومان برایش تخصیص پیدا کرده است اما متاسفانه سازمان برنامه و بودجه در این زمینه اقدام موثری انجام نداده است.

وی ادامه داد: اگر رئیس سازمان برنامه و بودجه تا پایان همین ماه اقدام موثری در این زمینه نداشته باشد و در واقع ساماندهی همسان سازی حقوق بازنشستگان را انجام ندهند به استناد ماده 234 آیین‌نامه داخلی مجلس باید پاسخگو باشند.

وی افزود: برای بیمه ملوانان و صیادان در شمال و جنوب کشور 500 میلیارد تومان پیش‌بینی کردیم که متاسفانه این امر توسط سازمان برنامه بودجه و سازمان تامین اجتماعی تخصیص نیافته است.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر تاکید کرد: قانون تصویب شده است و اعتبار مربوط به بازنشستگان با یک درصد افزایش افزوده تامین شده است ولی اصل قانون که باید اجرا می‌شده اجرا نشده است. حتماً دولت باید توجه کند و متاسفانه دولت به جای اینکه این موضوع را اصلاح کند یک لایحه دو فوریتی آوردند و می‌خواستند کار اشکال‌دار را قانونی کنند. البته خودشان گفتند که لایحه را پس می‌گیرند و اصلاح می‌کنند.

قالیباف افزود: به هر حال دوستانمان در سازمان برنامه و بوجه و دولت تلاش کنند که واقعاً این حق قانونی و مصوب و تامین اعتبار شده را فراهم کنند.

قالیباف: پیگیر پرداخت مطالبات گندم‌کاران هستیم

احمد بیگدلی نمیانده خدابنده در مجلس نیز، در تذکری گفت: وزارتخانه‌های مربوطه پول گندم‌کاران را پرداخت نکرده و سوخت ادوات کشاورزی را هم نمی‌دهند. این وضعیت باعث بروز مشکلاتی برای کشاورزان شده است.

وی خواستار پرداخت مطالبات کشاورزان شد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران حدود 40 همت از 200 و اندی همت باقی مانده است. اعتبارات برای پرداخت مطالبات مشخص شده و حتما پیگیری می‌کنیم که انجام شود.

27218

کد خبر 1965771