چهارشنبه 18 مهر 1403

پای درس آقا | امام یک الگوی تمام‌عیار است

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
پای درس آقا | امام یک الگوی تمام‌عیار است

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، در آستانه سی‌وچهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) هستیم. شاید به جرأت بتوان گفت، آیت‌الله خامنه‌ای از معدود جانشینانی در جهان سیاست است که خط‌به‌خط از سیره و منهج سلف خود که امام خمینی (ره) باشد، پیروی کرده و خود را ملزم به تبیعت از خط امام می‌داند. در ادامه سخنان رهبری معظم درباره عظمت و جایگاه امام امت را می‌خوانیم.

چند جلد کتاب برای معرفی امام نوشته‌ایم؟

امام بزرگوار ما یک شخصیت درجه یک است؛ یعنی هیچ کسی چه دوست، چه دشمن مثلاً درباره شخصیت امام تردید ندارد و عظمت این شخصیت را کسی تردید نمی‌کند. ممکن است یکی [او را] قبول نداشته باشد، اما عظمت او را قبول دارد. حالا ما درباره این شخصیت عظیمی که در زمان ما بود و قریب سی‌سال از درگذشت او می‌گذرد، چند جلد کتاب نوشته‌ایم؟ واقعاً فکر کنید ببینید ما چند کتاب درباره امام نوشته‌ایم!

این را مقایسه کنید با تعداد کتاب‌هایی که مثلاً درباره آبراهام لینکلن در آمریکا نوشته شده. من در یک گزارشی خواندم که [اگر] تعداد کتاب‌هایی که برای آبراهام لینکلن نوشته شده روی هم بچینند، یک ستون ده متری درست می‌شود، یک چنین چیزی. حالا آبراهام لینکلن یک عنوانی دارد اگرچه عقیده بنده این است که آن عنوان، دروغ است، این‌که می‌گویند ایشان [عامل] آزادی بردگان و مانند این‌ها است، حرف مفتی است، حرف واقعی نیست، [اما] حالا این‌جوری عنوان شده لکن درباره رؤسای جمهور معمولی آمریکا مثل آیزنهاور، مثل دیگران، گاهی هزار جلد کتاب نوشته شده! شوخی است؟ شما ببینید درباره امام خمینی ما چند جلد کتاب نوشته‌ایم؟(1396/03/20)

جذابیت‌هایی که جوانان را مجذوب امام خمینی کرد

امام یک جذابیت‌های شخصی داشت، یک جذابیت‌هایی در شعارهای امام وجود داشت، این جذابیت‌ها آن‌قدر قوی بود که توانست قشرهای مختلف مردم و از جوان‌ها را وارد میدان کند. با اینکه جوان، هم در دوران مبارزات و هم در دهه اول پیروزی انقلاب با جاذبه‌ها، با حرف‌ها، با فکرهای مختلفی مواجه بود، افکارِ چپ و افکار وابسته به اردوگاه سرمایه‌داری بود، اینها هم حرف‌های رنگینی می‌زدند، این‌ها هم حرف‌های گوناگونی می‌زدند، علاوه بر این جذابیت‌های زندگی معمولی هم وجود داشت در مقابل جوان‌ها و جوان می‌توانست آن‌ها را انتخاب بکند؛ اما جوان، امام را انتخاب کرد، راه امام را انتخاب کرد، نهضت را، مبارزه را، انقلاب را انتخاب کرد؛ چرا؟ به‌خاطر همین جذابیت‌هایی که در امام وجود داشت.

برخی از این جذابیت‌ها، جذابیت‌های مربوط به شخص امام بود. امام دارای یک شخصیت بسیار قوی، بسیار مستحکم، دارای قدرت ایستادگیِ در مقابل سختی‌ها بود. امام دارای صراحت بود، صراحت در بیان. امام دارای صداقت بود، با صداقت حرف می‌زد؛ همه مخاطبان امام، صداقت را در گفته او احساس می‌کردند، اینها جذابیت‌های شخصی امام بود. ایمان و توکل امام به خدای متعال، در رفتار او و در گفتار او به‌طور مساوی نمایان بود. هم رفتار او و هم گفتار او نشانه ایمان او و توکل او به خدای بزرگ بود. این‌ها جذابیت‌های امام بود. در کنار این جذابیت‌ها، بخشی از جذابیت‌ها مربوط به اصولی بود که امام ارائه می‌کرد.(1396/03/14)

الگویی تمام‌عیار برای جوانان

امام الگو است و انصافاً الگوی کاملی است. در همه این شاخص‌ها، امام در آن سطح بالا قرار دارد. ما سال‌ها در شکل‌های گوناگون با امام معاشر بودیم و محشور بودیم، هم آن‌وقتی که در قم تدریس می‌کرد، هم آن‌وقتی که در نجف در تبعید بود، هم آن‌وقتی که در رأس حکومت و در قله اعتبار سیاسی بین‌المللی قرار داشت، امام را در همه این حالات دیده‌ایم؛ انصافاً در همه [شاخصه های انقلابیگری] امام در بالاترین رتبه قرار دارد. به گفتار امام و کردار امام اهتمام بوَرزید. این صحیفه امام را جوان‌های عزیز ما بخوانند و با آن اُنس پیدا کنند، وصیت‌نامه امام را بخوانید، با وصیت‌نامه امام اُنس پیدا کنید، در آن تعمق بکنید.(1395/03/14)

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

حضرت آیت الله خامنه‌ای

امام خمینی

پای درس آقا این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
پای درس آقا | امام یک الگوی تمام‌عیار است 2
پای درس آقا | امام یک الگوی تمام‌عیار است 3