شنبه 14 مهر 1403

پرندگان را در روزهای سرد و برفی تنها نگذاریم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پرندگان را در روزهای سرد و برفی تنها نگذاریم

زنجان - ایرنا - هر ساله با فرا رسیدن فصل سرما و برف، یافتن دانه برای پرندگان بسیار سخت و مشکل می‌شود و نیاز است خانواده‌ها در چنین شرایطی، ته مانده سفره‌های خود را در محلی مناسب قرار دهند تا پرنده‌ها از آن تغذیه کنند.

پرندگان که وجودشان زیبایی های خاص به طبیعت می بخشد و سر و صدا و آوازشان، خبر از زندگی و سر زندگی می دهد نباید در فصل زمستان که هوا سرد بوده و زمین های اطراف نیز پوشیده از برف و یخ است فراموش شوند و بهتر است از سوی شهروندان و روستائیان مورد توجه قرار گیرند تا گرسنگی بر آنها فشار نیاورد.

یک شهروند زنجانی گفت: تهیه گندم و ارزن برای پرندگان، هزینه چندانی ندارد و با خرید و پخش آن، پرنده ها می توانند زمستان را بدون گرسنگی به سر رسانده و با پایان فصل سرد و برفی، با جیک جیک ها و آواز خوانی های خود مژده از فرا رسیدن بهار و سرسبزی دوباره طبیعت، دهند.

وی، افزود: در همه فصول سال باید با پرندگان مهربان بود و از آزار و اذیت آنها پرهیز کرد اما در فصول سرد و برفی، مهربانی ها باید مضاعف شود و با تغذیه مناسب به یاری آنها شتافت تا از گرسنگی تلف نشوند.

سرپرست روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، گفت: تغذیه پرندگان به ویژه در فصل زمستان که دانه ها در زیر برف مدفون مانده اند، کار بسیار ارزشمند و خداپسندانه است که بطور قطع افراد از موهبت خداوند سبحان در این کره خاکی و جهان آخرت برخوردار خواهند شد.

علی مرشدی افزود: همگان واقف هستیم در فصل زمستان که زمین پوشیده از برف و یخ است، پرندگان به امید یافتن دانه به حریم زندگی انسان ها نزدیک می شوند بنابراین نباید این مخلوقات بی آزار خداوند را تنها گذاشت.

وی اظهار داشت: در فصل زمستان، روزها کوتاه و شب ها نیز سرد و طولانی است و برای پرندگان شرایط بسیار سختی به حساب می آید پس بهتر است در چنین روزهایی با پرندگان مهربان تر و پناهگاه مطمئنی بر آنان باشیم.

مرشدی تصریح کرد: مردم می توانند با ریختن ته مانده غذاهای سالم و تازه و نان خشک و پاشیدن گندم و ارزن در فضاهای باز ازجمله کنار پنجره ها، پشت بام و گوشه ای از حیاط، کوچه و بیابان های اطراف به داد پرنده های گرسنه برسند که به حتم این کار ارزشمندشان بی پاداش نخواهد ماند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز گفت: دادن آب و دانه به پرندگان در تمامی فصول سال، اقدامی بسیار درست و خداپسندانه است اما این کار در فصل زمستان که همه جا سفیدپوش می شود، واجب و ضروری تر است.

پرویز رستمی، افزود: افراد نباید ته مانده غذاهای فاسد و خرده نان های کپک زده را به خورد پرندگان و سایر حیوانات بدهند چراکه ممکن است موجب بیماری شده و به مرگ آنها منتهی شود. وی، امنیت غذایی پرندگان را بسیار مهم خواند و اظهار داشت: بهترین کار برای تغذیه پرندگان استفاده از دانه های گندم و ارزن بوده اما بهتر است تغذیه آنها در فضاهای باز باشد تا منجر به وابستگی نشود که این برای پرندگان خوب نیست و می تواند زمینه صید را به افراد فرصت طلب و سودجو بدهد. به گزارش ایرنا، به طور معمول پرندگانی چون گنجشک ها، سهره های معمولی، فنچ، یاکریم، فاخته و انواع کلاغ در زمستان ها به دلیل کمبود غذا به حریم انسان ها نزدیک می شوند که لازم است هموطنان آزاری به آنها نرسانده و امان دهند.

*س_برچسب‌ها_س*