دوشنبه 9 مهر 1403

پزشکیان و یک تصمیم بزرگ | رویای رفع فیلترینگ محقق می شود؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
پزشکیان و یک تصمیم بزرگ | رویای رفع فیلترینگ محقق می شود؟

فردا، در تاریخ 10 مهر 1403، اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی در دولت چهاردهم با حضور مسعود پزشکیان برگزار خواهد شد. آیا باید امیدوار به رفع فیلترینگ باشیم؟

یکی از موضوعات اساسی که رئیس جمهور در زمان نشست‌های انتخاباتی بر اهمیت حل آن تأکید داشت، مسئله رفع فیلترینگ بود. این مسئله، یکی از اولویت‌های اساسی مردم ایران است؛ زیرا بسیاری از کسب و کارهای کشور از محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ رنج می‌برند و همچنان با آن مواجه هستند. به علاوه، بیشتر امور مردم و حتی دولت به اینترنت وابسته هستند و با نوسانات روزمره که پدیدار می‌شوند، فعالیت‌های کشور به خطر می‌افتد.

از زمان روی کار آمدن دولت چهاردهم، سایت کارزار به مطالبه حقوق عمومی پرداخته است. به عنوان مثال 2 هفته پیش «کارزار مطالبه رفع فیلترینگ فوری اینترنت از دولت دکتر پزشکیان» به راه افتاد و در کمتر از 1 روز امضا به ثبت رسید. روز گذشته نیز کارزاری دوباره با همین مضمون در این سایت راه‌اندازی شد و ظاهراً امضای این کارزار نیز ثبت شده است.

در ادامه اخبار مربوط به مسئله فیلترینگ، امروز خبر رسید که قرار است فردا سه‌شنبه، 10 مهر 1403 اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی در دولت چهاردهم با حضور رئیس جمهور برگزار شود. جزئیات بیشتر را در ادامه مطلب بخوانید.

آیا رفع فیلترینگ در جلسه فردا بررسی می‌شود؟

فردا سه‌شنبه، 10 مهر 1403 مسعود پزشکیان برای بررسی مربوط به فضای مجازی و احتمالاً فیلترینگ و رفع آن به ساختمان شورای عالی فضای مجازی خواهد رفت.

با اینکه هنوز اطلاعاتی از موضوع این جلسه در دسترس نیست، اما با توجه به اینکه دولت چهاردهم بر الزام تغییر سیاست‌ها و چارچوب‌های فیلترینگ تأکید دارد، انتظار این است که مسئله فیلترینگ یکی از ارکان اصلی این جلسه باشد.

محمد آقامیری دبیر این شوراست. همچنین از اعضای حقوقی شورای عالی فضای مجازی می‌توان افراد زیر را نام برد:

رئیس مجلس

رئیس قوه قضائیه

رئیس سازمان صداوسیما

وزیر ارتباطات

وزیر علوم

وزیر آموزش و پرورش

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور

پزشکیان و یک تصمیم بزرگ | رویای رفع فیلترینگ محقق می شود؟ 2