دوشنبه 16 مهر 1403

پناهیان: رفتار غلط «مدعیان دین‌داری و انقلابی» از دلایل مهم «دین‌گریزی» است

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
پناهیان: رفتار غلط «مدعیان دین‌داری و انقلابی» از دلایل مهم «دین‌گریزی» است

حوزه نوشت: استاد حوزه و دانشگاه گفت: رفتار غلط مدعیان دین‌داری و انقلابی، مشکلات اقتصادی و معیشتی و ادبیات غلط دینی از جمله مهم‌ترین دلایل دین‌گریزی هستند.

  • حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در نهمین نشست جمعی‌از منبری‌های جوان هیأت‌های کشور که به همت جامعه ایمانی مشعر برگزار شد، اظهار کرد: ادبیات طلاب و روحانیون نباید منجر به دین‌زدگی شود. وی با اشاره به عوامل دین‌گریزی مردم، عنوان کرد: رفتار غلط مدعیان دین‌داری و انقلابی، مشکلات اقتصادی و معیشتی و ادبیات غلط دینی از جمله مهم‌ترین این دلایل هستند.
  • استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه 80 درصد ضعف بیان دین و 20 درصد نیز ضعف عملکرد داریم، مطرح کرد: این مقدار دین‌گریزی در جامعه که ایجاد شده و لج برخی افراد درآمده است به دلیل این است که مردم از ادبیات دینی ما زده شده‌اند. وی ادامه داد: ادبیات طلاب با فقه و اصول شکل گرفته است که باید اصلاح شود و به ادبیات قرآنی باز گردد. پناهیان با اشاره به اینکه قرآن برای همه است و عمومیت دارد، یادآور شد: ادبیات اهل بیت (ع) و معصومین (ع) در مواردی ممکن است متناسب با یک موقعیت خاص باشد ولی قرآن کریم عمومیت دارد.
  • وی با بیان اینکه ادبیات قرآنی باید احیا شده و رویکرد طلاب تغییر پیدا کند، خاطرنشان کرد: روحانیت و طلاب وکیل مدافع مردم هستند و به‌خاطر مردم، به سمت ولایت و نرم افزار دین می‌روند. استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مردم، طلاب و روحانیون را وکیل مدافع خداوند و یا ولایت می‌دانند و این موضوع باید اصلاح شود. وی با اشاره به اینکه فضای ادبیات ما، فضای اطاعت است، اظهار داشت: باید فضای ادبیات از سمت اطاعت به سمت قدرت تشخیص حرکت کند، همان‌طور که یاران امام حسین (ع) در شب عاشورا بر تشخیص خود در کربلا مانند.
  • پناهیان با بیان اینکه نقش مردم در جامعه اساسی است، عنوان کرد: روحانیون باید به مردم بصیرت بدهند تا مردم بتوانند در تشخیص خود به درستی عمل کنند، اضافه کرد: ولایت نیز در جایگاه بالا بردن قدرت تشخیص مردم است ولی متأسفانه در مردم ولایت به عنوان دستور دهنده به مردم شناسانده می‌شود.
  • استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرازهایی از تاریخ اسلام افزود: میدان دادن به تشخیص مردم، عامل اصلی مظلوم بودن اهل بیت (ع) بود و این موضوع باید برای مردم تبیین شود. وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین مدافعان آزادی جهان اهل بیت (ع) هستند، مطرح کرد: متأسفانه این موضوع به درستی به مردم بیان نشده است که موجب شده امروز برخی واژه آزادی را سرداده و با آن اقدام به ضرب و شتم و به شهادت رساندن طلاب کنند. پناهیان با بیان اینکه مردم، آزادی و قدرت تشخیص سه رکن اصلی ولایت هستند، خاطرنشان کرد: آزادی در اسلام محدوده گسترده‌تری نسبت به آزادی در غرب دارد.

بیشتر بخوانید:

21220

کد خبر 1762944