چهارشنبه 18 مهر 1403

پنج میلیون و 710 هزار مترمکعب آب وارد سدهای خراسان شمالی شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پنج میلیون و 710 هزار مترمکعب آب وارد سدهای خراسان شمالی شد

بجنورد - ایرنا - معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: به دنبال بارندگی و جاری شدن سیل در هفته گذشته، پنج میلیون و 710 هزار مترمکعب سیلاب وارد سدهای استان شد.

وحید واسطه روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سیلاب ورودی به سد شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان، بیش از چهار میلیون مترمکعب گزارش شده است و اوج سیلاب اندازه گیری شده وارد شده به مخزن سد حدود 300 مترمکعب در ثانیه بوده است. وی افزود: در چند روز گذشته، به منظور خروج رسوبات سیلاب ورودی به مخزن سد، برابر دستورالعمل‌های مدیریت مخزن در شرایط سیلابی، 974 هزار مترمکعب، سیلاب با بار رسوبی بالا از سد شیرین دره، تخلیه شده است. واسطه اظهار داشت: در این مدت، یک میلیون و 640 میلیون مترمکعب سیل وارد سد قزلداش در شهرستان راز و جرگلان شده است. معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: در این مدت، بیش از یک میلیون مترمکعب، سیلاب با بار رسوبی بالا از این سد، تخلیه شده است. وی اظهار داشت: حجم ورودی به سد غلامان در شهرستان راز و جرگلان هم، 300 هزار مترمکعب بوده است و در این مدت، 40 هزار مترمکعب سیلاب با بار رسوبی بالا از این سد تخلیه شده است. معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: سدهای استان 90 درصد از سیلاب ورودی به این مخازن را مهار و کنترل کرده اند.

شیرین دره، بزرگ ترین سد خراسان شمالی، در 65 کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد، در محدوده شهرستان مانه و سملقان بر روی رود شیرین دره، از سرشاخه‌های رود اترک ساخته شده است.

اکنون هشت سد با ظرفیت ذخیره سازی 234 میلیون متر مکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است.

برخی مناطق استان خراسان شمالی در هفته گذشته بیش از 30 میلیمتر بارندگی داشتند.

*س_برچسب‌ها_س*