جمعه 8 تیر 1403

پیام مهم سیدمحمد خاتمی درباره انتخابات ریاست جمهوری

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
پیام مهم سیدمحمد خاتمی درباره انتخابات ریاست جمهوری

در پیام ویدئویی سیدمحمد خاتمی درباره انتخابات آمده است: حضور آقای دکتر پزشکیان می تواند در دل اکثریت ناراضی از وضعیت موجود، امید ایجاد کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، متن کامل پیام ویدئویی حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی درباره انتخابات ریاست جمهوری 1403 بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با یاد و نام خدای بزرگ و با درود و سلام به پیشگاه حضرت امام امیرالمؤمنین علی ابن ابی‌طالب و تبریک عید سعید غدیر و آرزوی سربلندی ملت شریف ایران

جامعه بحران زده ما بیش و پیش از هر زمان، نیازمند اصلاح، تغییر و تحول ساختار، رویکرد و رفتار در عرصه حکمروایی است. تغییر و تحولی مبتنی بر باور به کرامت انسان که در عرصه اجتماعی، در حق حاکمیت مردم بر سرنوشت بروز و ظهور می‌کند. تغییر و تحولی در جهت رفع نیازهای فزاینده مردم و بخش های مختلف جامعه، که هر کدام به نوبه خود از جهتی در تنگنا و رنج به سر می برند.

این تغییر و تحول با براندازی - که نه ممکن است و نه مطلوب - حاصل نمی شود، همانگونه که رویکردها و رفتارهایی که به خود براندازی می انجامد نیز کمتر از براندازی دردناک و خسارت‌بار نخواهد بود.

بر این باورم که اکثریت قاطع ملت با اینکه تحول و تغییر را می خواهد، نمی‌خواهد با از هم پاشیدن نظم و انتظامات امور، جامعه و کشور با تهدید و خطرات روبرو شود.

به نظر من آنچه مردم می خواهند و شایسته داشتن آن‌اند این است که همه مردم با هر سلیقه، گرایش، رویکرد، جنسیت و قومیت، به‌عنوان شهروندان صاحب حق و حرمت بتوانند از یک زندگی خوب برخوردار باشند و سرمایه‌های انسانی، اقتصادی، طبیعی، تاریخی و فرهنگی کشور که متعلق به فرزندان این مرز و بوم است رو به ضعف و افول ننهد چنانکه با کمال تأسف نهاده است.

کم هزینه ترین و پرفایده ترین امری که می تواند گذر از این وضعیت ناگوار را آسان کند یک توافق همگانی و منطقی بر اساس مصالح ملی است. توافقی که در پرتو آن حقوق مردم و حدود حاکمیت روشن باشد و اطمینان حاصل شود که جامعه به جانبی می رود که در آن نیازهای فزاینده مردم، بخصوص در بخش های میانی و محروم‌تر جامعه که از تنگی معیشت رنج می برند و بالاخص نسل نوپای رو به آینده‌ای که در جهانی متفاوت با جهان نسل‌های پیشین زندگی می کند و زنان بزرگوار و ارجمندی که با محرومیت‌های مضاعف روبرو هستند برآورده شود و همگان احساس کنند در سایه عدالت که دامنه‌اش بسی گسترده‌تر از عرصه اقتصادی است، می توانند شاهد شکوفایی، توسعه، پیشرفت و امنیت کشور باشند و امیدشان به آینده افزایش یابد.

روشن است که اگر انتخابات به گونه‌ای باشد که حق حاکمیت مردم بر سرنوشت و حقوق شهروندی را تأمین و حدود و مسؤولیتهای حاکمان در برابر مردم را تثبیت کند و سامان‌بخش تدبیر امور بر پایه خواست و اراده اکثریت مردم، با احترام به حقوق اقلیت باشد ما به نتیجه مطلوب خواهیم رسید. با تأسف فراوان در موقعیت کنونی با چنین انتخاباتی فاصله‌ای زیاد داریم.

من در انتخابات گذشته رأی ندادم و با اکثریتی که احساس می کند گوشی برای شنیدن صدای او و دست توانایی برای رفع مشکلات او وجود ندارد همصدا شدم.

اینک اما فرصتی پیش آمده است که امیدوارم روزنه ای باشد به فضایی که در آن صدای اکثریت شنیده شود و تفاوتی هرچند اندک در فضای کنونی پدید آید و گامی در جهت وضعیتی متفاوت با آنچه بوده است و خسارات فراوانی وارد آورده است برداشته شود.

گرچه با تأسف فراوان، هنوز هم حق و حرمت بخشهای زیادی از جامعه نادیده انگاشته شده است. به‌گونه‌ای که بسیاری از کسانی که شایستگی نمایندگی از مردم و خدمت به مردم را داشته‌اند حاضر نشدند به عنوان نامزد در عرصه انتخابات حاضر شوند و شایستگانی هم که حضور یافته‌اند، به ناحق از اینکه در معرض رأی مردم قرار بگیرند ناکام ماندند.

ولی جای خوشوقتی است که بخش اصلاح طلب و تحول خواه جامعه دست کم یک نامزد در عرصه دارد و می‌تواند امیدوار باشد که بخش‌های مهمی از جامعه که از فقر و فساد و ناامنی و تحقیر شدگی رنج می برند و روزبه‌روز ناراضی‌تر می شوند، دست کم بخشی از خواستهای نادیده انگاشته شده و حقوق پایمال شده خود را و حتی آرمانهای خود را در مواضع و شخصیت ایشان ببینند و دریابند که می توان آرمانخواه بود و به ارزش‌ها پای‌بندی داشت بدون اینکه ارزش‌ها را وسیله توجیه و تحمیل روش‌ها و اموری کرد که ضد ارزش‌ها و آرمان‌ها و بر خلاف مصالح ملی هستند.

راستگویی، پاکدستی، پاکدامنی و پای بندی جناب دکتر پزشکیان به آرمانهای انقلاب قابل تردید نیست. و اجازه می خواهم که چند ویژگی را به این خصوصیت‌ها اضافه کنم.

1- مردم‌خواهی، مردم‌داری و مردمی بودن با پرهیز از مردم فریبی

2- عدالت خواهی که دامنه‌ای فراختر از عرصه اقتصاد است

3- فساد ستیزی

4- باور به شایسته سالاری و عزم باز کردن میدان برای فرزندان آگاه و شایسته ملت

حضور آقای دکتر پزشکیان می تواند در دل اکثریت ناراضی از وضعیت موجود، امید ایجاد کند.

البته مردم می دانند و باید بدانند که مشکلات که روزبه‌روز بیشتر و متراکم‌تر می شود به سادگی و زودی قابل رفع و حل نیست، ولی آمدن و آوردن رویکردی به صحنه که درد مردم را دارد و عزم آن را دارد که با کمک خود مردم و فرزندان شایسته مردم به درمان بپردازد و ان‌شاءالله شجاعت اقدام را دارد و باید داشته باشد، امیدبخش و نویددهنده به آینده‌ای بهتر است.

این بنده کوچک خداوند که خیر و پیشرفت کشور و سربلندی ملت و والایی و توانمندی جامعه را می‌خواهد شرکت در انتخابات را در این مرحله موجه می‌داند و به جناب دکتر پزشکیان رأی خواهد داد.

بقیه کار را به وجدان بیدار مردم واگذار می کنم و امیدوارم که جامعه آزرده‌خاطر و ناراضی از اوضاع و احوال، تصمیمی بگیرد که خیر جامعه و کشور را در بر داشته باشد و زمینه بهبود تدریجی امور را فراهم آورد و امید به آینده بهتر را افزایش دهد.

پیروز و شاد و کامروا باشید.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید