چهارشنبه 18 مهر 1403

پیشرفت 50 درصدی ایمن‌سازی روستاهای خراسان شمالی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پیشرفت 50 درصدی ایمن‌سازی روستاهای خراسان شمالی

بجنورد - ایرنا - معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: طرح‌های ایمن‌سازی و پایدارسازی در روستاهای درگیر با مخاطرات ساخت و ساز استان، با 50 درصد پیشرفت در حال اجرا است.

علی اکبر صابری روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 350 میلیارد ریال اعتبار، برای ایمن سازی و پایدارسازی روستاهای درگیر با مخاطرات ساخت و ساز در استان مصوب شده که البته تا پایان سال مالی جذب می شود.

وی افزود: این پروژه ها در 65 روستا اجرا می شود که مشکل پنج روستا مربوط به رانش زمین است و در سایر روستاها، با اجرای دیوار ساحلی، ابنیه فنی و پل آبنما، ایمنی ساخت و ساز و نیز پروژه های ایمنی در برابر حوادث سیل و یا سنگ غلتان، فراهم می شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان شمالی خاطرنشان کرد: 80 درصد از اعتبار 350 میلیارد ریالی اجرای این طرح ها به صورت نقد و مابقی به صورت اوراق تخصیص یافته است.

وی در باره جابه جایی منازل مسکونی آسیب دیده و یا در معرض آسیب روستایی نیز گفت: در برخی از روستاها، از جمله گلی، عرب و نرگسلوی بجنورد شماری از منازل که در معرض آسیب رانش زمین بوده و یا دچار آسیب شده اند، به مکان دیگری جابه جا می شوند.

صابری افزود: در هیچ روستایی، جابه جایی تمامی روستاییان، در برنامه نیست، بلکه شماری از واحدهای مسکونی باید جابه جا شود.

وی گفت: روستاییان برای ساخت واحد مسکونی در مکان جدید، زمین رایگان دریافت می کنند و مکلف هستند که زمین پیشین را به بنیاد مسکن واگذار کنند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان شمالی اظهار داشت: کاربری زمین هایی که در معرض خطر حوادث طبیعی هستند، تغییر می یابد که معمولا به فضای سبز اختصاص می یابد.

بر اساس این گزارش بارندگی‌ها، رانش زمین و سیلاب در سال جاری خسارت‌های زیادی به طرح‌های عمرانی روستاهای استان خراسان شمالی وارد کرده است.

حدود 44 درصد از جمعیت 863 هزار نفری خراسان شمالی در روستاها ساکن هستند.

رانش زمین، سنگ غلتان، سیل و زلزله از جمله مشکلات و چالش های ساخت و ساز در روستاهای خراسان شمالی است.

*س_برچسب‌ها_س*