پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

پیگیری توافق جامع ایران و افغانستان مستلزم برگشت آرامش به افغانستان است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
پیگیری توافق جامع ایران و افغانستان مستلزم برگشت آرامش به افغانستان است

اسحاقی با بیان این‌که کرونا و اتفاقات اخیر افغانستان باعث شده در مورد توافق جامع ایران و افغانستان صبر کنیم، گفت: با برگشت آرامش به افغانستان کمیسیون مشترک این دو کشور برگزار و تصمیم‌گیری خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، مرداد ماه سال گذشته نمایندگان استان‌های شرق کشور با وزیرامور خارجه دیداری داشتند و در این دیدار مقرر شد توافق جامع ایران و افغانستان تا سه ماه آینده نهایی شود.

در این دیدار که نمایندگان استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و سیستان و بلوچستان حضور داشتند، مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه هر استان با وزیر امور خارجه مطرح شده و خواستار رسیدگی به این مشکلات شدند.

در این دیدار مطالبی در مورد بازارچه‌های مرزی خراسان‌جنوبی مطرح شده است.

همچنین در این دیدار وزیر امور خارجه قول مساعد برای نهایی شدن توافق جامع بین ایران و افغانستان طی سه ماه آینده را داد و مقرر شده در این راستا خط راه آهن خواف هرات را داشته باشند؛ راه آهن خواف هرات اسفند ماه سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است.

پس از گذشت یکسال از این دیدار با سلمان اسحاقی نماینده مردم شهرستان‌های قاین و زیرکوه گفت‌وگو کرده و پیگیر نتایج این دیدار شدیم.

سلمان اسحاقی در گفت‌وگو با خاورستان، در این خصوص اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا و اتفاقاتی که در کشور افغانستان افتاد باعث شده در این مورد صبر کنیم.

وی افزود: منتظر هستیم نتیجه این اتفاقات را ببینیم که آرامش به کشور افغانستان برخواهد گشت یا نه.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: با برگشت آرامش به افغانستان و مشاهده نتیجه اتفاقات، کمیسیون مشترک ایران و افغانستان را پیگیری خواهیم کرد و در مورد مسائلی که در دیدار سال گذشته مطرح شده تصمیم‌گیری خواهد شد.

اسحاقی بیان کرد: بعد از آن ما بر روی دستورالعمل‌ها و تفاهمات بر روی متون این تفاهم‌نامه ها که یک معاهده نامه بود کار کردیم و وزیر نیرو به عنوان دبیر مشترک کمیسیون ایران و افغانستان که مسلط بود این موضوع را پیگیری کند انتخاب شد. متاسفانه بعد از تنظیم متون و هماهنگی‌های لازم انجام گرفت شاهد اتفاقات داخل کشور افغانستان بودیم و این باعث شد برای این موضوع فعلا دست نگهداریم تا ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد.

انتهای پیام /