جمعه 10 فروردین 1403

چاپ مقاله‌ای با بزرگترین همکاری بین‌المللی در مجله ساینس با مشارکت استاد ایرانی

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
چاپ مقاله‌ای با بزرگترین همکاری بین‌المللی در مجله ساینس با مشارکت استاد ایرانی

یک مقاله با عنوان «تغییرات محیطی شهری باعث ایجاد تغییرات تکاملی در شبدر سفید در سطح جهان می‌شود» در مجله بین‌المللی ساینس با مشارکت عضو هیئت علمی دانشکده زیست‌شناسی دانشکدگان علوم به چاپ رسید.

به گزارش ایسنا، این مقاله با همکاری و مشارکت دکتر محسن فلاحتی عنبران، استادیار جوان دانشکده زیست‌شناسی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران در مجله بین‌المللی ساینس (18 مارس 2022) منتشر شد.

دکتر فلاحتی گفت: این پژوهش در قالب پروژه GLUE توسط تیم بزرگی از پژوهشگران به سرپرستی پروفسور "مارک جانسون" از دانشگاه تورنتو کانادا با همکاری بیش از 250 محقق از 26 کشور دنیا از جمله ایران انجام شد.

عضو هیئت علمی دانشکده زیست‌شناسی دانشکدگان علوم اعلام کرد: تهران تنها شهر نمونه‌برداری شده از غرب آسیا در این تحقیق بوده که از دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه تهران سرپرستی آن را برعهده داشتم.

وی افزود: این تحقیق جزو معدود و یا تنها پژوهش در حوزه زیست‌شناسی تکاملی است که بزرگترین همکاری بین‌المللی را تا به حال داشته است.

دکتر فلاحتی در ادامه توضیح داد: شهرسازی باعث تغییر محیط‌های طبیعی می‌شود به طوری که موجب ایجاد تغییرات تکاملی سریع در موجودات زنده می‌شود.

وی گفت: در مقاله منتشر شده در مجله ساینس تلاش شده است به این پرسش که "آیا تغییرات محیطی شهری باعث ایجاد تکامل موازی در شهرهای متعدد جهان می‌شود؟" پاسخ داده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: این پرسش با نمونه‌برداری بیش از 100 هزار گیاه شبدر سفید از بیش از 6000 جمعیت از 160 شهر (26 کشور) سراسر دنیا مورد بررسی قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: تمام نمونه‌های جمع‌آوری شده برای تولید هیدروژن سیانید که یک ترکیب ضد گیاه‌خواری و همچنین پاسخ‌دهنده به تنش‌های غیر زیستی است، مورد سنجش قرار گرفتند.

دکتر فلاحتی تصریح کرد: در حدود نیمی از شهرهای مورد بررسی از جمله تهران شیب افزایش فراوانی گیاهان دارای هیدروژن سیانید از مرکز به بیرون شهر مشاهده شد.

وی یادآور شد: توالی‌یابی ژنوم کامل بیش از 2000 گیاه از 26 شهر از جمله تهران نشان داد که تغییرات تکاملی سازشی این شیب اکولوژیک را توجیه می‌کنند.

این مطالعه نشان‌دهنده تأثیرات شهرسازی در ایجاد تغییرات تکاملی سریع در سطح جهانی است.

انتهای پیام