یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

چرا وزارت راه و شهرسازی آمار پیشرفت نهضت ملی را اعلام نمی‌کند؟/ تشدید التهابات بازار مسکن در نبود شفافیت

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
چرا وزارت راه و شهرسازی آمار پیشرفت نهضت ملی را اعلام نمی‌کند؟/ تشدید التهابات بازار مسکن در نبود شفافیت

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو-نوید شفیعی: یکی از شعار‌های اصلی دولت سیزدهم ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی با عنوان کلان پروژه «نهضت ملی مسکن» بود؛ هم اکنون 1 سال و 6 ماه از شروع به کار دولت سید ابراهیم رئیسی می‌گذرد اما آمار مستند و رسمی از میزان پیشرفت این پروژه کلان در دست نیست و وزارت راه و شهرسازی به عنوان مسئول و راهبر نهضت ملی مسکن نیز در این رابطه گزارش دقیق و جدیدی تاکنون ارائه نداده است.

آخرین آمار موجود درباره این پروژه مربوط به گفت‌وگوی رسانه‌ای سرپرست بانک مسکن در اوایل بهمن ماه سال جاری است. علی عسگری در این رابطه گفت: «805 هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در بانک مسکن افتتاح حساب کرده، حدود 510 هزار واحد به مرحله‌ی تعریف پروژه رسیده و قرارداد پرداخت وام 204 هزار واحد منعقد شده است.»

وی افزود: «در طرح نهضت ملی مسکن مجموعا حدود 5.5 میلیون نفر ثبت نام کردند که 3.6 میلیون نفر واجد شرایط شناخته شدند. با این حال آمار گویای آن است که تنها حدود 22 درصد افراد برای افتتاح حساب به منظور دریافت تسهیلات این طرح اقدام کرده‌اند.» آنطور که علی عسگری توضیح داده است، تاکنون 805 هزار و 765 نفر متقاضی پذیرفته شده در طرح نهضت ملی مسکن در بانک افتتاح حساب کردند. این بانک نیز با 204 هزار و 212 واحد به مبلغ 69 هزار و 475 میلیارد تومان قرارداد منعقد کرده است.

به گفته علی عسکری، مبلغ کل واریزی به حساب سازندگان از محل تسهیلات و آورده 47 هزار و 216 میلیارد تومان است که از این میزان تسهیلات، 30 هزار و 172 میلیارد تومان از محل تسهیلات و 17 هزار و 44 میلیارد تومان از محل آورده واریز شده است.

سرپرست بانک مسکن ادامه داد: «تا روز 12 دی‌ماه امسال برای 2 میلیون و 400 هزار واحد تامین زمین شده است. تا اواسط آبان نیز برای 509 هزار و 567 واحد پروژه تعریف شده، 194 هزار و 963 واحد در مرحله فونداسیون و 116 هزار و 211 واحد نیز دارای سقف و اسکلت بوده است.»

وی افزود: «تعداد 54 هزار و 746 واحد در مرحله سفت کاری، 21 هزار و 236 واحد در مرحله نازک کاری و 12 هزار و 812 واحد نیز در مراحل پایانی قرار داشتند.»

بانک مسکن مرجع آمار نهضت ملی؟ البته نمی‌توان به این آمار استناد کرد و شایسته است وزارت راه شهرسازی در آستانه شروع سال جدید گزارشی از عملکرد خود در رابطه با نهضت ملی مسکن ارائه کند. سوال اینجاست که چرا وزارت راه و شهرسازی به صورت مستمر و منظم میزان پیشرفت نهضت ملی مسکن را اعلام نمی‌کند و صرفا گزارش‌های پراکنده از افتتاح شهر‌های جدید و تحویل برخی از مسکن‌های مهر آن هم به صورت گزینشی منتشر می‌شود؟ مسلما انتشار دقیق آمار اقدامات انجام شده می‌تواند از التهابات بازار مسکن بکاهد و کورسوی امید را در دل مردم ایجاد کند.