شنبه 29 اردیبهشت 1403

چند گلایه کادر درمانی در دوران کرونا

خبرگزاری میزان مشاهده در مرجع
چند گلایه کادر درمانی در دوران کرونا

دو تن از کادر درمانی گلایه‌هایی را از برخی مسائل در این روزهای کرونایی مطرح کردند که خبرگزاری میزان بخشی از این مطالب را منتشر می‌کند، همچنین خبرگزاری میزان آمادگی دارد تا پاسخ دیگر مسئولین مرتبط را منتشر کند.

خبرگزاری میزان - دو تن از کادر درمانی گلایه‌هایی را از برخی مسائل در این روزهای کرونایی مطرح کردند که خبرگزاری میزان بخشی از این مطالب را منتشر می‌کند، همچنین خبرگزاری میزان آمادگی دارد تا پاسخ دیگر مسئولین مرتبط را منتشر کند.

گفتنی است انتشار این انتقادات به معنای تایید آن توسط این خبرگزاری نیست.

از اویل شیوع ویروس کرونا در کشور تا کنون پرستاران، پزشکان و سایر اعضای کادر درمان با مشکلات فراونی مواجه بودند و فشار زیادی را متحمل شده اند و در این دوران تعداد زیادی از اعضای کادر از جمله پزشکان، پرستاران، تکنسین‌های اتاق عمل، هوشبران، بهیاران و سایر افرادی که در بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند و مشغول خدمت رسانی به مردم هستند، درگیر کرونا شده اند و متاسفانه تعدادی از آنها را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست داده ایم.

بسیاری از افراد معتقد هستند که درگیری کادر درمان به کرونا از کمبود وسایل و تجهیزات پزشکی نظیر ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده در بیمارستان‌ها ناشی می‌شود و این در حالی است که به گفته کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در ایران روز‌هایی بوده است که با کمبود ماسک مواجه شویم، اما و با وجود تحریم‌ها رفع شده است.

یک تکنسین اتاق عمل که در یکی از بیمارستان‌های دولتی مشغول فعالیت است، در خصوص تجهیزات بهداشتی و درمانی بیمارستان‌ها از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور تا کنون گفت: به محض اینکه اولین موارد ابتلا در ایران مشاهده و اعلام شد، تجهیزات بهداشتی و درمانی بیمارستان‌ها نظیر ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده که همیشه موجود بود، طی یک تا دو روز سهمیه بندی شد و کادر درمان آن‌ها را با نظارت مصرف می‌کردند.

این تکنسین اتاق عمل توضیح داد: بیمارستان‌هایی که درگیری زیادی با کرونا داشتند، در اوایل شیوع بیماری با کمبود ماسک مواجه بودند، اما بعد از مدتی این کمبود‌ها رفع شد، البته به طور کامل نه، ولی اوضاع از اوایل ورود کرونا به کشور خیلی بهتر شد و در حال حاضر چندان با کمبود وسایل و تجهیزات پزشکی مواجه نیستیم.

وی ضمن اشاره به اینکه بیمارستان‌های خصوصی به نسبت بیمارستان‌های دولتی با کمبود بیشتری مواجه بودند، ادامه داد: بیشتر کادر درمان از ماسک های سه لایه در محیط بیمارستانی استفاده می‌کنند و ماسک‌های N 95 به مقدار بسیار کمی در اختیار ما قرار می‌گیرد، در حالی که استفاده از این نوع ماسک ها برای بعضی کار‌ها نظیر عوض کردن لوله بیمار ضروری است.

هوشبر یک مرکز درمانی در خصوص وسایل و تجهیزات بهداشتی و درمانی در زمان شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: در اویل اوج گیری ویروس کووید19 با کمبود تجهیزات از جمله ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده مواجه بودیم، ولی هم اکنون با افزایش تولیدی‌ها با کمبود رو به رو نیستم.

چه تسهیلاتی برای کادر درمان در نظر گرفته شده است؟

یک تکنسین اتاق عمل در خصوص تسهیلاتی در دوران کرونا برای کادر درمان در نظر گرفته شده است، بیان کرد: برای کادر درمان در این دوران تسهیلات خاصی در نظر گرفته نشده است و تنها امکانی که در این دوران برای ما وجود دارد، تست رایگان PCR و مرخصی استعلاجی 14 روزه در صورت مثبت شدن تست است.

این تکنسین اتاق عمل که خودش حین کار در بیمارستان دچار کرونا شده بود و هم اکنون بهبود یافته است، افزود: به جز تست کرونا بقیه هزینه درمانی به عهده خودمان بود و حتی به این دلیل که دو هفته در ماه به سبب ابتلا به کووید19 سرکار نرفتیم، حقوقمان نصف شد و در این مورد به ما گفته شده است که باید بقیه آن را از بیمه بگیریم.

هوشبر یک مرکز درمانی در خصوص تسهیلات در نظر گرفته شده برای کادر درمان اضافه کرد: تسهیلات خاصی برای کادر درمان به ویژه برای کارکنان بیمارستان‌های خصوصی در نظر گرفته نشده است.

این هوشبر مهمترین مشکل کادر درمان را کمبود نیرو دانست و گفت: مهمترین مشکل پرستاران، پزشکان و سایر اعضای کادر درمان در زمان کرونا خستگی و فشار کاری زیاد است که به نظر می‌رسد با جذب نیرو تا حدودی رفع شود.

با توجه به صحبت‌های دو تن از اعضای کادر درمان به نظر می‌رسد در حال حاضر با مشکلات کمبود تجهیزات و وسایل بهداشتی و درمانی نظیر ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی مواجه نباشیم و برزگترین مشکل کادر درمان که در این روز‌ها فشار زیادی را متحمل می‌شوند و برای سلامتی مردم از هیچ چیز دریغ نمی‌کنند، فشار و خستگی زیاد به دلیل کمبود نیرو و همچنین در نظر نگرفتن تسهیلات خاص برای آن‌ها به ویژه در زمینه درمان کرونا باشد.

چند گلایه کادر درمانی در دوران کرونا 2
چند گلایه کادر درمانی در دوران کرونا 3