دوشنبه 9 مهر 1403

چهار گونه شاخص را با موفقیت در طبیعت رهاسازی کردیم

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
چهار گونه شاخص را با موفقیت در طبیعت رهاسازی کردیم

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در یک سال گذشته 4 گونه شاخصِ گوزن زرد ایرانی، گورخر ایرانی، جبیر و آهو را با موفقت در طبیعت رهاسازی کردیم.

- اخبار اجتماعی -

غلامرضا ابدالی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در رابطه با رهاسازی و بازگرداندن گونه‌ها به طبیعت اظهار کرد: رهاسازی و معرفی جدد به طبیعت در علفخوران با گوشتخوران متفاوت است و می‌توان این گار را برای آن‌ها انجام داد. وظیفه اصلی ما در سازمان حفاظت محیط زیست حفظ گونه در زیستگاه اصلی آن است و باید رسالت خود را انجام دهیم.

وی افزود: به همین منظور امسال برای نخستین بار گونه شاخصِ "گوزن زرد ایرانی"، "گورخر ایرانی"، "جبیر" و "آهو" را با موفقیت در طبیعت رهاسازی کردیم.

سازمان محیط زیست در یک سال اخیر برای حفاظت از "حیات وحش" چه کرد؟

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در برنامه‌ای که برای ما تعریف شده بود، رهاسازی یک گونه مشخص شده بود اما موفق شدیم این کار را برای 4 گونه انجام دهیم. در سال 1401، 22 رأس گوزن زرد را از سایت ایلام به نواحی حاشیه رودخانه دز بردیم و حدود 20 رأس جبیر را در پارک ملی نایبند بوشهر، 12 رأس گورخر ایرانی را از کرمان به پارک ملی کویر سمنان و حدود 30 رأس آهو را نیز در دشت مغان به طبیعت معرفی کردیم.

ابدلی اظهار کرد: از نظر رهاسازی گونه‌ها کارنامه خوبی داشتیم. در طول این یک سال بررسی می‌کنیم که این رهاسازی‌ها چند درصد موفقیت‌آمیز بوده است و امیدواریم که نتایج پایش‌های ما درصد بالایی از موفقیت را نشان دهد. در برنامه‌های آتی ما رهاسازی برای سایر سایت‌ها نیز دیده شده است.