چهارشنبه 11 مهر 1403

کارشناس‌محور بودن مجلس یازدهم نظارت بر دولت را منسجم می‌کند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
کارشناس‌محور بودن مجلس یازدهم نظارت بر دولت را منسجم می‌کند

حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، تشکیل یک مجلس انقلابی را لازم و ضروری دانست و اظهار کرد: در مجلس باید روحیه انقلابی حاکم باشد و نمایندگانی که وارد مجلس می‌شوند باید محتوای انقلاب را درک کرده باشند، نه اینکه برای معامله و زد وبندهای سیاسی و اقتصادی وارد مجلس شوند.

تقوی با بیان اینکه داشتن تجربه عملی در کنار دانش برای نمایندگان مجلس لازم است، افزود: نماینده مجلس برای شناخت جامعه باید اطلاعات کافی و تجربه میدانی را با هم داشته باشد تا بتواند مشکلات را درک و زمینه حل آن را فراهم کند.

دبیر شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: جامعیت مجلس باید به وسعت جامعیت کل کشور بوده و نمایندگان باید ترکیب متوازنی از تخصص های مختلف و مورد نیاز باشند تا مسائل و مشکلات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی حل شوند.

وی نقش احزاب و گروه‌ها در چگونگی رقم خوردن سرنوشت مجلس شورای اسلامی و معرفی چهره‌های مناسب و سالم حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: احزاب باید بر اساس نیازهای جامعه، افراد مناسب را با ذهن فعال معرفی کنند و اصل شایسته‌سالاری را مد نظر داشته باشند.

تقوی با تأکید بر اینکه نقش اصلی مجلس حمایت از مردم است خاطرنشان کرد: رسیدگی به امور زندگی مردم و معیشت آنها باید در اولویت کاری و وظایف نمایندگان باشد، البته مجلس باید از دولت هم حمایت کند اما این حمایت نباید به گونه ای باشد که این تعبیر در اذهان عمومی نقش ببندد که مجلس وکیل الدوله است نه وکیل الرعایا.

عضو جامعه روحانیت مبارز مطالبه‌گری از دولت را از ویژگی های مهم نمایندگان مجلس بر شمرد و تأکید کرد: مجلس یازدهم باید مجلسی کارشناس محور باشد تا موضوع نظارت منسجم تر پیگیری شود و اگر نمایندگان در اختیار دولت باشند، قطعا بعد نظارتی قوه مقننه بر دولت آسیب می‌بیند.

وی با اشاره به عملکرد مجلس دهم و کارنامه ضعیف نمایندگان مجلس گفت: ارزیابی مجلس فعلی اقدامی دشوار است، و حتی برخی نمایندگان فعلی مجلس نیز معتقدند مجلس دهم کارآمدی و اقتدار لازم را از خود نشان نداده است.

حجت الاسلام تقوی برخی نمایندگان مجلس فعلی را دیکته نویس دولت خواند و اظهار کرد: برخی نمایندگان مجلس در اختیار دولت هستند و این موضوع نه تنها کمک به دولت نیست بلکه موجب سلب اعتماد مردم از نمایندگان و دولت می‌شود.

عضو جامعه روحانیت مبارز در پایان با اشاره به عملکرد ضعیف نمایندگان مجلس در موضوع افزایش قیمت بنزین تصریح کرد: مجلس متاسفانه در این موضوع، شایسته و درست عمل نکرد و قطعا نمایندگان مجلس یازدهم باید در بحث اصلاح قیمت حامل‌های انرژی ورود کنند.

انتهای پیام /

تقوی جامعه روحانیت انتخابات مجلس