شنبه 7 مهر 1403

کارگاه تولیدی و آموزشی صنایع دستی در خمین بهره برداری شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کارگاه تولیدی و آموزشی صنایع دستی در خمین بهره برداری شد

خمین - ایرنا - کارگاه تولیدی و آموزشی صنایع دستی زنان روز چهارشنبه با حضور سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی و مسئولان محلی در روستای ریحان از توابع شهرستان خمین به بهره برداری رسید.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان مرکزی در این مراسم گفت: کارگاه تولیدی و آموزشی زنان سرپرست خانوار در زمینه پیکر تراشی، منبت و معرق کاری با ظرفیت ایجاد 10 شغل مستقیم و 30 شغل غیر مستقیم بهره برداری شد. مصطفی مرزبان افزود: این کارگاه با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و 400 میلیون ریال و تسهیلات 400 میلیون ریال از سوی بنیاد برکت در قالب اجرای طرح سحاب (سرمایه‌گذاری حمایتی بنیاد برکت) راه اندازی شده است. وی با اشاره به اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان، زمینه فروش محصولات این کارگاه تولیدی و آموزشی را تسهیل می‌کند، بیان کرد: این اقدام به منظورحمایت از زنان سرپرست خانواده مشغول به در این کارگاهها انجام می شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی ادامه داد: راه اندازی اینگونه کارگاه‌های تولیدی به دلیل ایجاد اشتغال، زمینه ساز مهاجرت معکوس است.

مرزبان گفت: استان مرکزی دارای هشت هزار هنرمند فعال در زمینه صنایع دستی و 10 بازارچه دائم این محصولات است.

شهرستان خمین از توابع استان مرکزی دارای 105 هزار نفر جمعیت است و گلیم گل برجسته، معرق چوب، منبت چوب، خراطی، ساز سنتی، سفال، سرامیک، طراحی سنتی، قلاب بافی، گیوه دوزی، تراش سنگ و چلنگری (آهنگری) مهمترین صنایع دستی آن است. شمار هنرمندان صنایع دستی این شهرستان در رشته های مختلف 850 نفر است و 65 هنرمند این صنعت در این شهرستان زیر پوشش خدمات بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر قرار دارند.

*س_برچسب‌ها_س*