جمعه 28 اردیبهشت 1403

کامران و رویایی که خیلی زود رنگ باخت / داستان تراژیک ستاره محبوب کشتی ایران!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
کامران و رویایی که خیلی زود رنگ باخت / داستان تراژیک ستاره محبوب کشتی ایران!

کامران قاسمپور کشتی گیر بسیار محبوب ایران در حال حاضر حکم قهرمانی را دارد که از 86 کیلو رانده و از وزن 97 مانده است.

به گزارش "ورزش سه"، چهار عامل مهم باعث شد تا کامران قاسمپور به مانند فاتحی بزرگ قلب و روح عاشقان بیشمار کشتی در ایران را تسخیر کند و در حال حاضر یکی از محبوبترین کشتی گیران آزادکار کشورمان لقب گیرد، مردی که کمتر عاشق کشتی در ایران پیدا می شود که نگران آینده و شرایط او در 27 سالگی نباشد.

کامران هیچوقت از جنگ با "یل ایران" طفره نرفت

کامران پسر محبوب و محجوب جویباری، کشتی گیر وزن 86 کیلوگرم بود که از بد روزگار در وزن تخصصی او همشهری عنوان داری چون حسن یزدانی به عنوان یل جویبار و کاپیتان تیم ملی یکی از نوابغ این وزن در تاریخ کشتی جهان محسوب می شود.

همدوره و هم نسل بودن این دو کشتی گیر یعنی فنا شدن یکی از این دو برای کسب مدالهای مهم المپیک و جهانی، قرعه و بخت شومی که به نام کامران قاسمپور بر پایه ی جبر روزگار و بینظیر بودن دیگر رقیب محبوب، ضرب شد.

قاسمپور سالها در انتخابی های تیم ملی و رقابتهای رو در رو از مبارزه با حسن یزدانی طفره نرفت و مردانه روی تشک حاضر شد. شکست های متعدد و موفقیت های بی مثال حسن یزدانی که هفت مدال المپیک و جهانش از 9 مدال کسب شده در این دو رقابت مهم، فقط در 86 کیلو به دست آمد باعث شد همگان راه چاره را در تغییر وزن کامران قاسمپور کوچ به یک وزن بالاتر پیدا کنند.

حسن یزدانی در مجموع تمامی رقابتهای بین المللی تا امروز 17 مدال کسب کرده که 13 مدالش در وزن 86 کیلو به دست آمده؛ یک نقره المپیک، سه طلا، دو نقره و یک برنز قهرمانی جهان، یک طلای جام جهانی، چهار طلای بازیها و قهرمانی آسیا و یک طلای بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی.

همچنین در کارنامه حسن یزدانی یک طلای 74 کیلوی المپیک، نقره ی 70 کیلوی قهرمانی جهان و دو طلای 70 و 74 کیلوی جام جهانی هم به چشم می خورد. حسنی که بعد از کسب دهمین مدال المپیک و قهرمانی جهان در 2024 پاریس آنهم در سن 29 سالگی می تواند تا المپیک 2028 آمریکا هم اگر بخواهد سه مدال جهانی و چهارمین مدال المپیکی را هم در 34 سالگی مال خود کند.

به این ترتیب کامران قاسمپور توانست با رفتن به وزن 92 کیلو در کنار دو مدال طلای امیدهای 86 کیلوی جهان و قهرمانی 2019 آسیا در این وزن که در کارنامه داشت به دو طلای مهم قهرمانی جهان در وزن 92 کیلو دست یابد و البته مدال زرین 2021 آسیا در وزن جدید.

کامران با قدرت ترمز "جیدن کاکس" را کشید

به غیر از رفتار محجوب و بی حاشیه در کنار طفره نرفتن کامران در سالهای سال مبارزه با حسن یزدانی که او را به کشتی گیری خاص تبدیل کرد، دو مبارزه دیدنی و فوق حساس در نیمه نهایی 2021 و فینال 2022 جهان برابر جیدن کاکس آمریکایی و رسیدن به دو طلای قهرمانی 92 کیلوگرم جهان با زیرهای ناب ایرانی و به نمایش گذاشتن کشتی های فنی با اجرای فنون متعدد و زیبا، کامران را در دل عاشقان کشتی به اوج شهرت و محبوبیت رساند.

کامران قاسمپور در دو دوره متوالی جیدن کاکسی را در قهرمانی جهان مغلوب کرد که در 92 کیلو دو طلای جهان داشت و حال به خاطر رویارویی با سلطان زیرهای ناب ایرانی یک برنز و نقره هم در کنارش دارد. البته کاکس آمریکایی دو برنز المپیک و جهان هم در 86 کیلو کسب کرده است.

دومین دلاور در نیم قرن اخیر که متوالی طلا گرفت

یکی دیگر از دلایل متفاوت بودن و قابل توجه قرار گرفتن های کامران قاسمپور برای عاشقان کشتی این است که او دومین دلاور تاریخ کشتی آزاد ایران در نیم قرن اخیر به حساب می آید که دو سال و دوره متوالی موفق شد مدال طلای قهرمانی جهان را به ویژه در یک وزن به گردن آویزد.

کامران قاسمپور در سال 2021 میلادی و فینال هفتاد و یکمین دوره قهرمانی کشتی جهان به میزبانی شهر اسلوی نروژ موفق شد "ماگومد قربان اف" روس را شکست دهد و فینال سال بعد در 2022 بلگراد هم جیدن کاکس آمریکایی.

به غیر از کامران قاسمپور در پنجاه سال اخیر رقابتهای کشتی قهرمانی جهان، فقط رسول خادم توانسته بود در سالهای 1994 و 1995 دو طلای دنیا را در دو سال متوالی در وزن 90 کیلو به گردن بیاویزد.

به غیر از دو قهرمانی متوالی رسول خادم و کامران قاسمپور در پنجاه سال اخیر قهرمانی جهان، باید به نام ابراهیم جوادی اشاره کرد که 53 سال قبل در سالهای 1970 و 1971 موفق شد مدال طلای 48 کیلوگرم قهرمانی دنیا را در کشتی آزاد به گردن آویزد.

کوچی دیگر، آسیب و حسرت تراژیک مدال المپیک

دلیل آخری هم که باز باعث افزایش محبوبیت کامران قاسمپور شده می توان سومین کوچ او همراه با طعم تلخ مصدومیت های سریالی برای رسیدن به مدال مهم المپیک دانست.

البته جویباری ها یکبار طعم تلخ به مدال المپیک نرسیدن قهرمانی بزرگ در کشتی را با رضا یزدانی مشق کرده بودند.

جایی که پلنگ جویبار در سال 2011 و 2013 قهرمان جهان شد اما در المپیک 2012 لندن با اشتباه فاحش داوران و المپیک 2016 با یاری نکردن زانو و آشیلی که امانش را بریده بود بی مدال المپیک چهار گوشه ی تشک را بوسید.

کامران قاسمپور برای رسیدن به مدال المپیک 2024 پاریس چاره ای جز برگشتن به وزن 86 که سند شش دانگ آن متعلق به حسن یزدانی است یا رفتن به 97 که با وزن ایده آل بدنی او فاصله بسیار دارد، ندارد.

داستانی تراژیک و حتی ژاندارک گونه که به نظر باید آن را برای کامران دست نیافتنی البته در شرایط موجود ارزیابی کرد.

و در آخر کشتی گیری رانده از آنجا و مانده از اینجا

کامران قاسمپور با تمام آسیب های یک سال اخیر خود و کوچی اجباری به وزن 97 کیلو برای رسیدن به المپیک با توجه به اینکه وزن 92 کیلوگرم المپیکی محسوب نمی شود بالاخره در تورنمنت بین المللی زاگرب پا روی تشک گذاشت. بازگشتی به شدت امیدوار کننده اما با پایانی تراژیک و تلخ.

کامران به اسنایدر آمریکایی در نیمه نهایی 4 بر صفر باخت و به مدال برنز رسید تا کارنامه قابل قبولی با توجه به اینکه تازه از بند مصدومیت رها شده کسب کرده باشد. درحالیکه امیرعلی آذرپیرا بعد از شکست دادن حریف لهستانی و دو کشتی گیر آمریکایی در فینال کایل اسنایدر را هم 6 بر 3 درهم شکست تا رویای المپیک بیش از هر کس برای کامران رنگ ببازد.

او در کل زندگی ورزشی اش چهار بار در زاگرب و یکبار در جام جهانی تیم به تیم 2022 آمریکا برای مبارزه 97 کیلوگرم روی تشک حاضر شده است، سه پیروزی و دو شکست مقابل کایل اسنایدر با نتایج 4 بر صفر و پنج بر صفر.

به نظر اگر آذرپیرا لغزشی نکند و تا خود 2024 پاریس با همین قدرت پیش برود، اتفاقی غیرمترقبه نیفتند و سهمیه المپیک هم توسط امیرعلی کسب شود کامران سودای حضور در المپیک را از دست می دهد.

کاش فشار روانی را از روی دوش کامران برداریم و با مشاوره های درست او را به این باور برسانیم که فیزیک قاسمپور برای 92 کیلو ایده آل است.

قاسمپور اگر به المپیک فکر نکند و در 92 کیلوگرم بماند می تواند تا المپیک 2028 آمریکا حداقل اگر در سال 2024 هم رقابتهای جهانی اوزان غیر المپیکی برگزار شود به کسب چهار طلای دیگر قهرمانی جهان در این وزن امیدوار باشد.

آیا بهتر نیست در ورزش اول ایران کامران قاسمپوری محبوب و پرعنوان داشته باشیم آنهم با شش مدال طلای 92 کیلوی جهان به جای اینکه کامرانی را ببینیم که با دو طلای 92 کیلو و تک مدال احتمالی المپیکی بدنی خرد و خمیر دارد که با رفتارهای غیرکارشناسی عمر حرفه ای دوران قهرمانی و ورزشی اش به حداقل رسیده است؟

کاش کامران را برای 92 کیلوگرم قهرمانی جهان حفظ کنیم تا چند سال افتخار کسب کند و او را با ادامه حلوا حلوا کردن مدال المپیک هوایی نکنیم.

به نظر می آید کامران قاسمپور با آن تکنیک ناب و زیرهای دیدنی ایرانی در کنار سبک به شدت دلپذیر در کشتی، برای 97 کیلوگرم کار بی نهایت سختی در سرشاخ شدن با بزرگانی چون سعدالله اف، تاج الدینوف، کایل اسنایدر، ماگومدخان ماگومدف، گیوی ماتچاراشویلی، باتیربک تساکولوف و حتی امیرعلی آذرپیرا یا محمدحسین محمدیان و مجتبی گلیج دارد.

کاش کامران برای تجربه المپیکی 97 کیلویی که معلوم نیست رسیدن و مدال آوردن در آن چه بلایی بر سر توانایی ها و بدن او می آورد، مدالهای متعدد جهانی 92 کیلوگرم را از دست ندهد.

افتخارات کامران قاسمپور در کشتی:

قهرمانی 2022 جهان در وزن 92 کیلو قهرمانی 2021 جهان در وزن 92 کیلو

قهرمانی 2021 آسیا در وزن 92 کیلو قهرمانی 2019 آسیا در وزن 86 کیلو

قهرمانی امیدهای 2019 جهان در وزن 86 کیلو قهرمانی امیدهای 2018 جهان در وزن 86 کیلو

پوریا تابان

کامران و رویایی که خیلی زود رنگ باخت / داستان تراژیک ستاره محبوب کشتی ایران! 2
کامران و رویایی که خیلی زود رنگ باخت / داستان تراژیک ستاره محبوب کشتی ایران! 3
کامران و رویایی که خیلی زود رنگ باخت / داستان تراژیک ستاره محبوب کشتی ایران! 4