یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403

کاهش قیمت طلا با وجود صعود قیمت جهانی

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، نادر بذرافشان در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، روند قیمت طلا در بازازهای جهانی همچنان صعودی بود؛ به گونه‌ای که 28 تا 31 دلار افزایش را تجربه کرد اما در مجموع شاهد 32 دلار افزایش اونس جهانی طلا در این هفته بودیم؛ این در حالی بود که طی یک ماه اخیر تا این میزان افزایش رخ نداده بود و نهایت بین پنج تا 10 دلار بود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: علیرغم روند صعودی طلا در بازارهای جهانی، در بازار داخلی سکه و طلا همچنان در مسیر کاهش قیمت بوده است. این روند کاهشی از ابتدای تیر ماه ادامه‌دار و به تدریج تشدید شد، در این هفته هم شاهد قیمت انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا بودیم.

وی افزود: همچنان رکود بر بازار حاکم است و با کاهش شدید تقاضا در بازار سکه و طلا روبرو هستیم. بازار در حال حاضر به ثبات نسبی خوبی رسیده و از هرگونه التهاب به دور است.

این مقام صنفی در رابطه با قیمت سکه و طلا در آخرین معاملات پایانی هفته و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) هر قطعه سکه تمام طرح جدید با 500 هزار تومان کاهش 28 میلیون و 100 هزار تومان و سکه تمام طرح قدیم با 400 هزار تومان کاهش 25 میلیون و 200 هزار تومان قیمت داشته‌اند. نیم سکه با 350 هزار تومان افت بها طی یک هفته اخیر در پایان هفته به 15 میلیون و 300 هزار تومان رسید. ربع سکه در آخرین معاملات هفته 10 میلیون و 250 هزار تومان تعیین قیمت شد که نسبت به ابتدای هفته 400 هزار تومان ریزش داشته است. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با 100 هزار تومان کاهش در پایان هفته شش میلیون و 200 هزار تومان تعیین قیمت شده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطر نشان کرد: هر گرم طلای 18 عیار نیز در این هفته 6000 تومان کاهش بها را تجربه کرده و در پایان هفته دو میلیون و 355 هزار تومان در ازای هر گرم، معامله شده است. حباب سکه نیز طی یک هفته اخیر باز هم کوچک‌تر شده است. در حال حاضر هر قطعه سکه پنج میلیون 100 هزار تومان دارای حباب است که نسبت به هفته گذشته 400 هزار تومان کاهش یافته است.

بذرافشان تاکید کرد: از ابتدای سال رکود و کاهش تقاضا در بازار شکل گرفته است که طبق برآوردها، نسبت به رشد تقاضا، حدودا 70 درصدی رکود و کاهش تقاضا طی سال داشته‌ایم اما در یک هفته اخیر بیشتر هم شده و این کاهش تقاضا چشمگیر شده است. این کاهش تقاضا، صنعت طلا را در وضعیت نامناسبی به لحاظ تولید قرار داده است.