یک‌شنبه 8 مهر 1403

کاهش نشریات فعال خراسان شمالی به کمتر از یک‌چهارم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کاهش نشریات فعال خراسان شمالی به کمتر از یک‌چهارم

بجنورد - ایرنا - معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: از 28 نشریه محلی دارای مجوز در این استان، اکنون تنها 6 نشریه فعال بوده و منتشر می‌شود.

رضا رضایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نسیم امروز، خراسان شمالی، اترک، عصر اترک، انتهاج و نیز صبح خراسان شمالی از نشریاتی هستند که همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.

وی با بیان اینکه در همه گیری بحران کرونا، مطبوعات خراسان شمالی نیز خواه و ناخواه آسیب اقتصادی زیادی دیده اند، اظهار داشت: تعطیلی روزنامه ها در ابتدای این بیماری نیز مشکلات اقتصادی روزنامه ها را دو چندان کرد که میزان این ضرر و زیان برآورد شده و در حال پیگیری برای حمایت از آنها هستیم.

وی مشکلات مطبوعات این استان را تنها مربوط به دوره شیوع کرونا ندانست و افزود: مشکلات اقتصادی مطبوعات از قبل نیز وجود داشته و مربوط به تحولات دنیای رسانه، گسترش فضای مجازی و مشکلات اقتصادی جامعه است که کرونا بیشتر به آن دامن زده است.

رضایی اظهار داشت: با وجود اینکه 28 نشریه در خراسان شمالی مجوز فعالیت دارند و مجوز برخی از آنها سال ها قبل صادر شده است اما در طول پنج سال گذشته هیچگاه همه آنها فعال نبوده اند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، شمار رسانه های چاپی این استان را در مقایسه با دیگر استان ها اندک خواند و گفت: از دیگر سو خراسان شمالی از استانهایی است که در حال عادی نیز نشریات آن با مشکلات مختلفی مواجه بوده اند و اکنون شیوع کرونا وضعیت و مشکلات رسانه ها را مضاعف کرده است.

رضایی افزود: با وجود اینکه برخی روزنامه ها و نشریات خراسان شمالی چاپ نمی شوند اما چون هنوز مجوز آن ها لغو نشده نام آن ها در سامانه مطبوعات کشور دیده می شود.

خراسان شمالی 235 فعال رسانه‌ای دارد که بیشتر آن ها در رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها فعالیت می‌کنند.

خبرگزارهای ایرنا، ایسنا، ایلنا، آنا، ایپنا، ایکنا، برنا، پانا، تسنیم، رسا، فارس، مهر، شبستان، دانشجو و علم و فناوری نیز در این استان فعالیت می کنند و روزنامه های کشوری نیز 40 نمایندگی در خراسان شمالی دارند که در مجموع 86 رسانه در این استان می شوند.

خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد و از جمله استان هایی است که شاخص مطبوعات و رسانه های آن وضعیت خوبی ندارد.

خراسان شمالی سی و یکمین استان از نظر تعداد رسانه های دارای مجوز است و در این استان به ازای هر 44 هزار و 571 نفر یک رسانه مجوز دارد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*