یک‌شنبه 1 مهر 1403

کاهش 12 درصدی اهدای خون در استان مرکزی /201 نفر پلاسما اهدا کردند

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
کاهش 12 درصدی اهدای خون در استان مرکزی /201 نفر پلاسما اهدا کردند

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت: از ابتدای سال تاکنون میزان اهدای خون در استان مرکزی نسبت به مدت مشابه سال 98 بالغ بر 12 درصد کاهش یافته است.

دکتر فاطمه مهدویانی در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: در سال جاری با توجه به شیوع بیماری کرونا و محدودیت های اعمال شده در تردد مراجعین، اهدای خون در استان مرکزی به میزان 12 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه از ابتدای 99 تاکنون، 28 هزار و 696 نفر برای اهدای خون خود به مراکز خونگیری مراجعه کرده اند، میزان خونگیری انجام شده را 23 هزار و 772 نفر دانست.

مهدویانی افزود: از تعداد 23 هزار و 772 نفر اهداکننده خون، 13 هزار و 85 نفر اهداکننده مستمر و 7385 نفر اهداکننده باسابقه هستند و 3302 نفر نیز برای بار اول خون خود را اهدا کرده اند.

وی شهرستان های اراک، ساوه، خمین، دلیجان، محلات، آشتیان و تفرش در استان مرکزی را دارای مراکز اهدای خون بیان کرد و گفت: افزایش تعداد مراکز خونگیری، وابسته به مصوبات شبکه خون‌رسانی کل کشور است.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی در خصوص میزان ذخیره خونی استان تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به تامین خون و استقبال مردم، دخایر خونی استان در وضعیت مطلوب قرار دارد و در حد هفت روز است.

وی با تاکید براینکه با توجه به محدود بودن طول عمر فرآورده های خونی در حال حاضر نیاز به فعال بودن مراکز اهدای خون در روزهای تعطیل مانند جمعه ها نیست، گفت: کمبود ذخایر خونی کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت ها در تردد مردم و به صورت مقطعی ایجاد شده است و با توجه به فرهنگ سازی از طریق رسانه ها و مطبوعات، طبق تجربه با فعالیت مراکز فعلی کاهشی در ذخایر خون پیش نمی آید.

مهدویانی تاکید کرد: کاهش ذخایر خونی فعلا به دلیل بیماری کووید 19 است و البته با تبلیغات گسترده روزهای اخیر، مراکز فعلی در کشور و استان پاسخگوی مراجعین بوده و تامین خون در حال انجام است.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی با اشاره به اثربخشی پلاسما در بهبود بیماران مبتلا به ویروس کرونا، افزود: تاکنون 262 نفر در استان برای اهدای پلاسما به مراکز خونگیری مراجعه کرده اند که از این تعداد 201 نفر موفق به اهدای پلاسما شده اند.

انتهای پیام