شنبه 29 اردیبهشت 1403

کتاب «سه دقیقه در قیامت» در کرمانشاه نقد و بررسی شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کتاب «سه دقیقه در قیامت» در کرمانشاه نقد و بررسی شد

کرمانشاه - ایرنا - کتاب «سه دقیقه در قیامت» با هدف بررسی روایت تجربه‌های نزدیک به مرگ در این کتاب با حضور کارشناسان قرآن و حدیث روز دوشنبه در یک نشست مجازی با محوریت اداره کل کتابخانه‌های عمومی و خانه اندیشه هنری کرمانشاه، نقد، تحلیل و بررسی شد.

به گزارش ایرنا، استاد و کارشناس قرآن و حدیث در این نشست مجازی گفت: همانطور که خواب انواعی دارد مرگ هم انواعی دارد و روایت تجربه‌های نزدیک به مرگ نیاز به بسترسازی دارد تا مطالب برای مخاطب عام قابل هضم باشد و سپس این معارف در اختیار جامعه قرار گیرد.

«سید علیرضا میرمعینی» همچنین افزود: عنوان کتاب دقیق نیست و بهتر بود به جای قیامت عنوان «سه دقیقه در برزخ» انتخاب می‌شد.

یک مدرس فلسفه اسلامی در دانشگاه نیز در این نشست گفت: آبشخور اصلی تجربه‌های نزدیک به مرگ نظام فکری غرب است که تجربه گرایی در آن رواج دارد البته این به این معنا نیست که هرچه از غرب بیاید غلط است اما باید سعی کنیم که این معارف را بر اساس مبانی اسلامی بررسی کنیم.

دکتر «محمدخیاط زنجانی» ادامه داد: نقل این گونه تجربه‌ها به جای معرفت آفرینی بیشتر تقدس آفرینی می کند و می خواهد جای منابع اسلامی را بگیرد.

این استاد دانشگاه افزود: شهود یک مساله شخصی است و تشخیص صدق و کذب آن به سادگی امکان پذیر نیست و همچنین اگر همه مشاهدات پذیرفته شود به نسبیت و شکاکیت منجر می‌شود.

زنجانی افزود: پیشنهاد من این است که مثل کتاب "سیاحت غرب" اثر مرحوم «آقا نجفی قوچانی» یک داستان بر اساس واقعیت های این خاطرات نوشته شود نه خاطره نگاری مستقیم.

به گفته «رضا کریمی» یکی دیگر از مدرسان دانشگاه در این نشست؛ اگر بخواهیم نشانی از تجربه نزدیک به مرگ یا ان. دی. ای (NDE) را در قرآن بیابیم آیه 42 سوره "زمر" که به توفی نفس هنگام مرگ و خواب اشاره دارد می رسیم زیرا در این آیه آمده که بعضی ارواح نگه داشته و بعضی دوباره به سوی بدن فرستاده می شوند و ممکن است این ارسال روح فقط درباره خواب نباشد.

کریمی افزود: پیشنهاد من این است که برای مواجهه ای درست، همان رفتاری که با خواب شایسته است نسبت به روایت «تجربه های نزدیک به مرگ» هم به کار برده شود همانطور که نباید با خواب به عنوان یک منبع غیرمعرفتی رفتار کرد چون خواب نیاز به تأویل دارد و ممکن است ظاهر آن حقیقت آن نباشد و نیز شخصیت بیننده خواب در خواب تأثیرگذار است و علاوه بر این وجود اضغاث احلام یا همان خواب‌های پریشان نشان می دهد، علی رغم پرواز روح ممکن است بازهم خواب‌های پریشان مانع روایت حقیقی شود.

وی افزود: به نظر من کتاب "سه دقیقه در قیامت" با وجود آثار مثبت روحی و معنوی برای خواننده کتاب داشته و فروش میلیونی آن مفید بوده و مقدمه و مؤخره نشر "شهید هادی "بر این کتاب خواننده را آماده‌تر کرده است و به همه توصیه می‌کنم که حتما مطالعه این 2 قسمت از کتاب ترک نشود.

کریمی در پایان گفت: نکته‌ای که همه اعضای این جلسه توافق دارند این است که باید نقل این گونه روایت‌ها به صورت مستقیم و خام صورت نگیرد و بسترسازی و آماده سازی لازم صورت گیرد و ممکن است در نحوه روایت پردازی اختلاف نظر وجود داشته باشد.

*س_برچسب‌ها_س*