دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

کتاب محصلان مدرسه عشق رونمایی شد / نائینی: هرکس به ایمان جوانان آسیب برساند در جبهه دشمن است

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
کتاب محصلان مدرسه عشق رونمایی شد / نائینی: هرکس به ایمان جوانان آسیب برساند در جبهه دشمن است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از کتاب «محصلان مدرسه عشق» که به همت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گردآوری شده است در سالن همایش‌های این مجموعه با حضور سردار علی محمد نائینی، مدیر مرکز اسناد دفاع مقدس، سردار علی فضلی، جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران، نمایندگانی از سازمان بسیج دانش آموزی و اصحاب رسانه برگزار شد.

13 آبان، روز مرگ بر آمریکاست

علی محمد نائینی، مدیر مرکز اسناد دفاع مقدس در خصوص 13 آبان و نقش دانش آموزان در مبارزات استکبارستیزی گفت: 13 آبان راه سلطه آمریکا را بست و آمریکا همچنان مستکبر جهانی است. نه‌تنها دست از خوی استکباری خود نکشیده است؛ بلکه امروز با استفاده از امکانات به‌روز در دشمنی با ملت‌ها و انقلاب اسلامی وحشی‌تر هم شده است و در این راه از هیچ اقدامی دست برنداشته است. آمریکا با اقدامات نظامی، تحریم، جنگ اقتصادی، دروغ و فریبکاری با هدف مقابله با ایران قوی انجام داده است. 13 آبان، روز مرگ بر آمریکاست و در 13 آبان امسال شعار مرگ بر آمریکا رساتر شنیده خواهد شد.

36 هزار شهید دانش‌آموز، 5 هزار شهید معلم، 2 هزار و 343 آزاده و حدود 2 هزار جانباز

وی در ادامه گفت: در دفاع مقدس با حضور دانش‌آموزان، محاسبات دشمن کاملاً به هم خورد و قطعاً دانش‌آموزان در جنگ مدرن امروزی هم محاسبات دشمن را باز به هم خواهند ریخت. دانش‌آموزان در برابر دشمن در شرایط سخت‌تری نسبت به دفاع مقدس قرار دارند و باید همانند همان سال‌ها افتخار تولید کنند. 550 هزار دانش‌آموزان به جبهه‌ها اعزام شدند که 36 هزار شهید دانش‌آموز، 5 هزار شهید معلم، 2 هزار و 343 آزاده و حدود 2 هزار جانباز داده‌اند. دانش‌آموزان در عرصه دفاع مقدس یک عنصر بسیار تعیین‌کننده بودند که داوطلبانه و آگاهانه کلاس‌های درس را ترک کردند و میدان نبرد را ترجیح دادند. البته دوران انقلاب هم همینطور بوده.

جوانان در دفاع مقدس دشمن را خوب شناختند و گول نخوردند و در دهه 60 تاریخ ساز شدند

علی محمد نائینی با بیان اینکه نقش دانش‌آموزان در دفاع مقدس بسیار مهم بود اظهار داشت: به برکت انقلاب اسلامی، فرصت‌های مختلفی برای بروز استعدادها و اعتماد به خود در دفاع از مقدسات آشکار شد. جوانان در دفاع مقدس، دشمن را خوب شناختند و گول نخوردند و در دهه 60 تاریخ‌ساز شدند. امروز هرکس به ایمان جوانان آسیب وارد کند در جبهه دشمن است و دشمن در تحلیل جوانان قطعاً دچار اشتباه محاسباتی است؛ چرا که جوانان ما پایبند به دین و هویت ملی هستند. آمریکا در سلطه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی شکست خورده و به دنبال سلطه فرهنگی است. سلاح این سلطه‌گری هم رسانه است و هدفشان ایجاد یک گسست نسلی از نسل‌های قبل است تا افتخار به گذشته و آینده از بین برود. دشمن به دنبال بی‌هویت کردن جوانان امروز است.

شالوده اصلی قدرت اسلامی، دفاع مقدس است 

وی افزود: شالوده اصلی قدرت اسلامی، دفاع مقدس است و شالوده دفاع مقدس همین جوانان هستند. در مرکز اسناد سعی کرده‌ایم روایت‌های معتبر و مستند از همه میدان‌های جهاد تولید کنیم و یکی از آثار پژوهشی که تعریف شده ایجاد کارنامه‌های متنوع اقشار مختلف در دفاع مقدس است. آثار مرکز اسناد، مرجع و مبداء آثار بعدی است.

عِرق دانش‌آموزی این انگیزه را داد که حماسه دوستانم را به تصویر بکشم

حسین احمدی، نویسنده اثر با بیان اینکه خود در دوران دانش‌آموزی در جبهه‌های دفاع مقدس حضور داشته و اکنون نیز معلم است، گفت: عِرق دانش‌آموزی این انگیزه را داد که حماسه دوستانم را به تصویر بکشم. تاریخ، گوهرناب یک سرزمین است و قهرمان‌ها معرف و شناخت آن هستند. اگر تاریخ را خوب کار کنیم دچار هویت‌شناسی می‌شویم. جنگ امروز ما جنگ هویتی است و یک راهبرد دقیق ملی است که ما را از یک بحران هویتی نجات می‌دهد.

نیاز امروز ما روایت‌های بسیاری از جنگ برای نوجوانان است

وی در ادامه اظهار داشت: شاید نیاز امروز ما روایت‌های بسیاری از جنگ برای نوجوانان است و در همین راستا باید آثار هنری بیش‌تری را با محوریت دانش‌آموز تولید می‌کردیم که صورت نگرفت و تاریخ را جدی نگرفتیم. سعی کنیم آنچه را که بوده، ثبت کنیم. من که در جنگ بودم، وقتی روایت‌هایی را از همین شهدای دانش‌آموزی می‌نوشتم، باور نمی‌کردم یک نوجوان 15 ساله غواص یا تخریب‌چی شده و باید معبر یک گردان را باز کند. اگر این روایت‌ها را ثبت نکنیم به افسانه‌ای غیرقابل باور تبدیل خواهند شد.

در ادامه سردار آزادی رئیس سازمان حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه پاسداران دقایقی ضمن بیان خاطره‌ای از اولین کنگره شهید فهمیده و شهدای دانش‌آموزی از خاطرات مادر شهید فهیمده درباره این شهید دانش‌آموز روایتی داشت.

حدود 5 میلیون دانش‌آموز بسیجی داریم

مجتبی باستان، رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی درخصوص عملکرد این سازمان بیان کرد: بسیج از میان 120 هزار مدرسه موجود در 60 هزار مدرسه پایگاه ایجاد کرده است و حدود 5 میلیون دانش‌آموز بسیجی هم در این تشکل عضویت پیدا کرده‌اند. البته 16 میلیون دانش‌آموزی که امسال سر کلاس‌ها رفتند، همه بسیجی هستند و بسیج فرهنگ است. همه دانش‌آموزان به ایران عرق دارند. ما در سازمان، چهار رویکرد مهم داریم که به ترتیب الگودهی، توانمندسازی، گفتمان‌سازی و شبکه‌سازی است که در الگودهی به نسل‌های دهه 80 و 90 دو بخش داریم. بخش اول معرفی شهدای دانش‌آموز دفاع مقدس با عنوان رهبران 13 ساله و بخش دیگر معرفی دانش‌آموزانی است که در بخش‌های جنبی فعالیت می‌کنند. باید مسئولیت بخشی از فعالیت‌های مدرسه را به خود دانش‌آموزان بدهیم؛ همانند سال‌های دفاع مقدس طراحی یک عملیات را به جوانی 19 ساله می‌دادند.

یک زاویه دشمن است و زاویه دیگر خلاءهای ماست

سردار علی فضلی در ادامه با بیان اینکه دانش‌آموزان همانطور که در سال‌های دفاع مقدس برای دفاع از اسلام حضور پیدا کردند، اکنون هم اگر چنین شرایطی پیش آید، حضور خواهند داشت، گفت: علاوه بر عملیان روانی که دشمن انجام می‌دهد، کوتاهی‌هایی هم ما داشتیم، اما حدود سه سال است که راهیان نور تعطیل شده و همین نوجوانانی که کف خیابان هستند، کسانی هستند که باید به اردوی راهیان می‌رفتند. راهیان یک اردوی پرمغز است؛ چون این نوجوان زیر دین شهدا قرار می‌گیرد و دیگر فریب دشمن را نمی‌خورد پس یک زاویه دشمن است و زاویه دیگر خلاءهای ماست.

وی در ادامه بیان خاطراتی از یک رزمنده دانش‌آموز و نحوه شهادت و تدفین شهیده ناهید فتاحی کرجو در گلزار شهدای بهشت زهرا (س) پرداخت.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید سردار علی فضلی علی محمد نائینی رونمایی کتاب محصلان مدرسه عشق حسین احمدی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است