چهارشنبه 6 تیر 1403

کرونا هزینه پیوند کلیه در زنجان را افزیش داده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا هزینه پیوند کلیه در زنجان را افزیش داده است

زنجان - ایرنا - مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان در خصوص وضعیت پیوند کلیه بیماران نیازمند گفت: پس از شیوع کرونا از اسفند سال گذشته و به دلیل محدودیت ها هزینه پیوند کلیه روند افزایشی داشته بطوریکه هزینه یک عمل به حدود 60 تا 70 میلیون تومان رسیده است.

محمدرضا طهماسبی شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران استان افزود: هر چند تلاش می شود پیوند کلیه بیماران نیازمند از افراد مرگ مغزی انجام شود اما این روند بسیار طولانی مدت بوده و در شرایطی است که برخی از بیماران بنا به تشخیص اورژانسی پزشک باید از افراد اهداکننده کلیه استفاده کنند که هزینه بالایی را در برمی گیرد.

وی اضافه کرد: به دلیل کاهش پیوند کلیه، شمار بیماران دیالیزی استان نیز افزایش یافته و از طرفی خود بیماری کرونا آسیب های کلیوی را در افراد ایجاد می کند، بطوریکه برای درمان هر جلسه دیالیز استفاده از صافی، 15 میلیون تومان هزینه دارد.

این مسؤول ادامه داد: این انجمن به عنوان نخستین مرکز در سطح کشور همه خدمات آموزشی، درمانی و حمایتی، ورزشی و تحقیقاتی بیماران را در ساختمان تازه احداث شده ارائه می کند و طبق برنامه ریزی انجام گرفته با اخذ مجوزهای لازم نیز درمانگاه این مجموعه نیز طی عقد قرار داد با سازمان های بیمه گر به زودی افتتاح می شود که کلینیک های تخصصی قلب، داخلی، نفرولوژی و خدمات جانبی و آزمایشگاه سرپایی، دندانپزشکی و اندوسکوپی فعال و به گروه های هدف خدمات رسانی خواهد شد.

طهماسبی با بیان اینکه حدود 2 هزار پرونده در بخش کلیوی انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان برای بیماران تشکیل شده است اضافه کرد: با شناسایی بیماران دارای نارسایی کلیه و اقدامات پیشگیرانه ای یکهزارو 600 بیمار دیالیزی از چرخه دیالیز خارج شده و به زندگی بازگشته‌اند.

طهماسبی افزود: در زمان حاضر 400 بیمار دیالیزی در بیمارستان بهمن و مرکز شفای بیماران انجمن کلیوی زنجان و همچنین در 6 مرکز شهرستانی تحت درمان دیالیز قرار دارند.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان با اشاره به شعار هفته حمایت از بیماران کلیوی ایران "کرونا فرصتی برای همدلی با بیماران کلیوی" گفت: با توجه به شیوع کرونا برنامه های این انجمن بصورت مجازی بوده و بر این اساس بازارچه همدلی به‌صورت مجازی در آدرس الکترونیکی https://zanjankf.ir برای حمایت از بیماران کلیوی و خانواده‌های آنان انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه سنگ کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های زنجانی‌ها است، ادامه داد: بیماری سنگ کلیه تنها در زمانی که سنگ در بافت کلیه قرار می‌گیرد، خود را نشان می‌دهد و در مواقعی که خراشه‌دار و متحرک است علائمی مانند خون در ادرار و غیره دادر که با آزمایش مشخص می‌شود و برای پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه فرد باید مایعات بیشتری مصرف کند.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان خاطر نشان کرد: بیماری کلیوی، دیابت و فشار خون از علل مهم بروز بیماری کلیه در افراد است که در این میان اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی و یا نصب بنر در سطح شهر نقش مهمی در پیشگیری از بتلا ی آن دارد.

به گفته این مسؤول، با توجه به ظرفیت انجمن، جلسات آموزشی درباره دیالیز و پیوند در بیمارستان ها برگزار می‌شود و در این جلسات بیماران و خانواده بیماران می توانند پرسش خود را مطرح کرده و پزشکان هم درباره انواع درمان از جمله اقدامات کنترلی، اطلاعات لازم را به بیماران ارائه می کنند.

23 لغایت 20 آبان هفته حمایت از بیماران کلیوی در کشور نامگذاری شده است.

گفتنی است، انجمن خیریه بیماران کلیوی استان زنجان از سال 63 با پوشش پنج بیمار دیالیزی فعالیت خود را آغاز کرده است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*