یک‌شنبه 22 مهر 1403

کشاورزان دزفول از آتش زدن بقایای گندم خودداری کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کشاورزان دزفول از آتش زدن بقایای گندم خودداری کنند

دزفول - ایرنا - رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول خواستار خودداری کشاورزان از آتش زدن بقایای گندم شد و گفت: این کار باعث آسیب دیدن جدی بافت خاک، آلودگی هوا و تهدید سلامت مردم می‌شود.

مصطفی استاد چینی‌گر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آتش زدن بقایای گندم در برخی موارد باعث سرایت آتش از اراضی کشاورزی به جنگل‌ها و مراتع و وارد آمدن خسارت‌های سنگین به زیستگاه‌ها و گونه‌های جانوری و گیاهی می‌شود. وی اظهارداشت: درصورت مشاهده هرگونه آتش سوزی بقایای گندم در زمین‌های کشاورزی طبق قوانین و مقررات با متخلفان برخورد خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول نیز به خبرنگار ایرنا گفت: معمولا کشاورزان پس از برداشت محصول گندم، بقایای محصول را در مزرعه آتش می‌زنند که این موضوع از نظر قانونی ممنوع و برای طبیعت و محیط‌زیست مضر است.

علیرضا فتح الهی از کشاورزان خواست برای حفظ طبیعت و محیط زیست و جلوگیری از آتش گرفتن درختان جنگل‌ها، مراتع و بیشه زارها از آتش زدن بقایای محصولات خودداری کنند.

وی افزود: آتش زدن بقایای محصول باعث از بین رفتن حیات وحش موجود در طبیعت و از بین رفتن کیفیت خاک در اثر سوختن مواد آلی و میکروارگانیسم‌های مفیدخاک می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول بیان کرد: گشت و کنترل مستمر در بیشه‌زار حاشیه رودخانه دز به منظور مقابله با آتش سوزی‌های عمدی مزارع و جلوگیری از سرایت آتش به بیشه‌های دزفول انجام می‌شود. وی افزود: شهرستان دزفول در حاشیه رودخانه دز دارای 6 هزار هکتار بیشه‌زار است که اغلب از گونه‌های پده، بید، گز، کنار و سایر گونه‌ها هستند.

برداشت محصول گندم از سطح 40 هزار هکتار از مزارع دیم و آبی شهرستان دزفول از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

طبق پیش بینی مدیر جهاد کشاورزی دزفول 130 هزار تن محصول گندم در این شهرستان برداشت خواهد شد.

*س_برچسب‌ها_س*