چهارشنبه 18 مهر 1403

کشاورزان زنجانی سموم موردنیاز خود را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کشاورزان زنجانی سموم موردنیاز خود را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنند

زنجان - ایرنا - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه سموم کشاورزی غیرمجاز نه تنها تولیدات بلکه زندگی مردم را به مخاطره انداخته است، گفت: کشاورزان برای خرید سموم و کود به خصوص کودمایع باید از فروشندگی‌های مجاز مورد اعتماد و دارای مجوز از جهاد کشاورزی اقدام کنند تا گرفتار افراد سودجو و فرصت‌طلب نشوند.

نبی الله بختکی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران از فعالیت 86 مرکز توزیع مجاز سموم کشاورزی در سطح استان خبر داد و افزود: کشاورزان و باغداران با راهنمایی و توصیه کارشناسان می‌توانند سموم مورد نیاز خود را از این فروشگاه‌های مجاز تهیه کنند.

وی اظهار داشت: آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز که هر ساله به محصولات تولیدی بخش کشاورزی در صورت عدم کنترل، به طور متوسط تا 40 درصد خسارت می‌زند که در شرایط طغیانی تا 100 درصد محصول را نیز می‌تواند از بین ببرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: اگر به ناچار نیاز به استفاده از آفت کش‌ها لازم شد باید از سموم توصیه شده با رعایت اصول فنی، زمان مناسب استفاده، رعایت دز مصرفی، کالیبراسیون سمپاشی، سمپاش مناسب، رعایت دوره کارنس، آب مناسب از نظر PH و سختی)، استفاده شود.

به گزارش ایرنا، استان زنجان حدود 800 هزار زمین کشاورزی دارد که از این مقدار حدود 185 هزار زمین آبی (زراعی و باغی) است.

بیش از 2 درصد محصولات کشاورزی کشور در این استان زنجان تولید می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*