جمعه 28 اردیبهشت 1403

کشت نشاء پیاز برای اولین بار در کردستان

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
کشت نشاء پیاز برای اولین بار در کردستان

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان اعلام کرد که برای اولین بار در کردستان تعداد 6 هزار و 335 عدد نشاء پیاز در داخل سینی و در گلخانه تولید شد.

حیدر مرادی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به تولید نشاء پیاز برای اولین بار در کردستان اظهار کرد که در سال زراعی جاری برای اولین بار در استان کردستان تعداد 6 هزار و 335 عدد نشاء پیاز در داخل سینی و در گلخانه تولید شد.

وی افزود که این طرح در سطح 10 هکتار از اراضی زراعی استان به صورت الگوئی اجرا و از محل اعتبارات اقتصاد مقاومتی استان تامین اعتبار گردیده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد که کشت مستقیم بذر پیاز در استان مرسوم است اما در این روش تهیه بستر مناسب و بموقع، استقرار بذر جوانه زده و کنترل علف های هرز ابتدای فصل و در مراحل ابتدای رشد پیاز، از اهم مشکلات کشت مستقیم بذر است.

وی عنوان کرد که در روش کشت نشاء کشاورز فرصت کافی جهت تهیه بستر مناسب پیدا کرده و نشاء کشت شده به آسانی و به سرعت در زمین اصلی استقرار پیدا می‌کند که با تهیه بستر مناسب برای بذر و بکار بردن علف کش های پیش رویشی تراکم علف‌های هرز در مزرعه کاهش یافته و هزینه کارگری و کنترل شیمیایی علف های هرز کاهش می یابد.

مرادی در پایان یادآور شد که از طرفی اجرای کشت نشاء باعث کاهش مصرف آب تا 3000 متر مکعب به ازای هر هکتار شده و هزینه های تولید، مصرف سموم شیمیایی، آلودگی‌های زیست محیطی را کاهش و در نهایت درآمد کشاورز افزایش می دهد.

انتهای پیام