جمعه 10 فروردین 1403

کشف آثاری از وجود طولانی مدت آب در گذشته مریخ

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع

این دو نمونه سنگ اولی که از مریخ بدست آمده است احتمالا آتشفشانی هستند و دارای نمک هایی هستند که ممکن است حباب های آب باستانی را در خود نگه دارند. آنها قطعاتی از یک پازل بزرگتر برای بدست آوردن اطلاعات در مورد چگونگی شکل گرفتن این منطقه، تاریخچه آب و احتمال وجود حیات در گذشته در این منطقه هستند.

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد که اولین دو نمونه سنگی که توسط مریخ نورد ناسا مورد بررسی قرار گرفت به محققان این باور قطعی را می دهد که آب دهانه دره «جزرو» را در مریخ برای مدت طولانی غرق کرده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، «جولیا گوروا»، محقق ناسا در برنامه این مریخ نورد، در یک کنفرانس خبری از آزمایشگاه پیشرانش جت در پاسادنا، کالیفرنیا گفت: دانه های نمک را در سنگ را مشخص کردیم که نشان می دهد در معرض آب بوده است.

این نمونه سنگ ها که دوشنبه و چهارشنبه حفاری شده اند، از یک سنگ آذرین یا آتشفشانی به وجود آمده اند. ناسا قبلا می دانست که آب یک بار دهانه جزرو را پر کرده است، اما نمی دانست برای چه مدت.

ناسا در بیانیه ای اعلام کرد که وجود رسوبات نمک در این نمونه سنگ ها به این معناست که می توان رویداد بروز ناگهانی و بی تکرار آب در این دهانه را رد کرد.

«کن فارلی» محقق پروژه این مأموریت گفت: به نظر می رسد اولین سنگ ها محیط بالقوه پایدار و قابل سکونت را آشکار می کند. این مسئله بسیار مهم است که آب مدت ها آنجا بوده است.

وی افزود: این دو نمونه سنگ اولی که از مریخ بدست آمده است احتمالا آتشفشانی هستند و دارای نمک هایی هستند که ممکن است حباب های آب باستانی را در خود نگه دارند. آنها قطعاتی از یک پازل بزرگتر برای بدست آوردن اطلاعات در مورد چگونگی شکل گرفتن این منطقه، تاریخچه آب و احتمال وجود حیات در گذشته در این منطقه هستند.

مریخ نورد «استقامت» 18 فوریه (30 بهمن 1399) بر سطح این سیاره سرخ فرود آمد.

هدف از این ماموریت انجام یک وظیفه بی سابقه برای جمع آوری نمونه هایی از سیاره مریخ و ذخیره آنها در لوله های مخصوص نمونه برداری و رها سازی این نمونه در سطح این سیاره بود تا در ماموریت جمع آوری دیگر که در آینده انجام می شود، به زمین بازگردانده شوند.

این کار در نهایت به محققان اجازه می دهد برای اولین بار نمونه های مستقیم از مریخ را در داخل آزمایشگاه تجزیه و تحلیل کنند.

هدف اصلی مریخ‌نورد استقامت جستجوی منطقه ای به نام «دهانه جزرو» و جمع‌آوری نمونه از سنگ ها است.

برنامه طولانی مدت ناسا ارسال فضاپیمای دیگری به مریخ برای بازگرداندن نمونه ها به زمین است که طی یک دهه آینده انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تولید آب آشامیدنی در مریخ توسط مخترع مصری بزرگ‌ترین شهاب سنگ مریخی در معرض دید عموم قرار گرفت تلاش دوباره مریخ‌نورد "استقامت" برای نمونه‌برداری از سطح مریخ لینک کوتاه: asriran.com/003MkJ