پنج‌شنبه 12 مهر 1403

کشف آثار امضا شده سالوادور دالی پس از 50 سال

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
کشف آثار امضا شده سالوادور دالی پس از 50 سال

به تازگی آثاری جدید از هنرمند مهم دوره کلاسیک سالوادور دالی در یک مکان قدیمی پیدا شده است. این چند اثر به همراه آثاری از تئو توبیاس در یک گاراژ یافت شده‌اند.

به تازگی چند اثر مهم از سالوادور دالی نقاش اسپانیایی سبک سورئالیست در یک گاراژ در لندن کشف شده است. خبرگزاری «سی‌ان‌ان» درباره این اتفاق گزارشی منتشر کرده است.

طی این اتفاق ده اثر که مدت نیم قرن مخفی مانده بودند، با امضای دالی پیدا شده‌اند و همین امضاها صحت اصالت آثار را تایید می‌کند. این نقاشی‌های چاپی به مدت نیم قرن در همان گاراژ نگهداری می‌شده‌اند.

آثار دالی چگونه کشف شدند؟

ماجرا این است که آثار این نقاش صاحب‌سبک، توسط یکی متصدی حراج زمانی که به دنبال انجام امور و معاملات روزمره بوده، کشف شده است. حال پس از کشف این آثار، توقع هنرمندان و مخاطبان و مجموعه‌داران این است که با مبالغی چندین هزار دلاری فروخته شوند.

این شخص که کریس کرکهام نام دارد، مدیر همکار حراجی هانسونز ریچموند در لندن و کارشناس آثار هنری و عتیقه‌جات است. او برای دیدن چند اثر عتیقه توسط یک مشتری به می‌فیر واقع در مرکز لندن دعوت می‌شود. اما این رویه زمانی تغییر می‌کند که مشتری و کارشناس آثار هنری به یک گاراژ گمنام می‌روند.

کریس با اشاره به اینکه این کشف را باید یک اتفاق خوب و شگفت‌انگیز دانست، بیان کرد: از من دعوتی به عمل آمد که به این واسطه چند اثر عتیقه را در یک خانه با مشتری ارزیابی و در نهایت معامله کنیم. در طول این روند بود که فروشنده عتیقه‌ها، گنجینه‌ای هنری را رو کرد که تا پیش از این مخفی مانده بود. این آثار ده کار چاپی از سالوادور دالی هستند.

و کشف چند اثر از تئو توبیاس...

کریس کرکهام افزود: به همراه ده اثر لیتوگرافی دالی که اغلب آن‌ها صحنه‌های افسانه‌ای و تمثیلی را نشان می‌دهند، پنج اثر دیگر هم از تئو توبیاس (نقاش، تصویرگر، حکاک و مجسمه‌ساز فرانسوی) هم کشف شده است. باید گفت این آثار به مدت نیم‌قرن در گوشه گاراژ رها شده و فراموش شده بودند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفته است: موضوع عجیب این است که هرگز نمی‌دانی در یک بازدید معمولی از یک خانه چه چیزهایی را خواهی یافت.

درباره گذشته آثار دالی چه می‌دانیم؟

اما این آثار تازه کشف شده، از کجا آمده‌اند و چگونه در آن گاراژ قدیمی جاسازی شده‌اند؟

کرکهام در اینباره نیز توضیحاتی داده است. او گفت: این آثار بدون قاب در سال 1970 از یک حراجی که زیر نظر گالری مرکزی لندن فعالیت می‌کرده، خریداری شده‌اند. خریدار نیز آنها را به قصد قاب گرفتن، به خانه‌اش در برکلی اسکوئر برده است اما هرگز فرصت نکرده آثار را قاب کند! اینگونه است که آثار در گاراژش باقی می‌مانند.

اینکه آثار چاپی دالی چگونه پس از نیم قرن کشف شده، دلیلش خالی کردن همان خانه بوده. صاحب این ملک که همان فروشنده آثار دالی بوده به دنبال کارهای بازنشستگی و نقل مکان به خارج از کشور بوده که با آثار دالی و از تئو توبیاس مواجه می‌شود.

به گفته خانه حراج لندن، تصور کارشناسان مربوطه این است که این مجموعه آثار در زمان خودشان حدود حدود 500 پوند (660 دلار) خریداری شده‌اند، در حالی که هر چاپ دالی اکنون ممکن است به تنهایی همین مقدار در حراجی که در 30 سپتامبر برگزار می‌شود، ارزش داشته باشد.

آیا مخاطبان و خریداران از این آثار استقبال می‌کنند؟

کرکهام گفت: موضوع این است که توبیاس و سالوادور دالی بسیار مورد احترام هستند، با این حساب هر اثری از آن‌ها نیز مورد تقاضای مخاطبان خواهد بود. این لیتوگراف‌ها راهی مقرون به صرفه برای داشتن یک اثر امضا شده از یک هنرمند بزرگ است.

گفتنی است سالوادر دالی که یکی از سردمداران مهم جریان سوررئالیست به حساب می‌آید. در سال 1904 در فیگیرس کاتالونیا به دنیا آمد و در سال 1989 در همانجا درگذشت. او یک هنرمند پرکار بوده که به دلیل آثار عجیب و غریبش مورد توجه قرار گرفته است. ساعت‌های آب شده و خرچنگ‌ها برخی از آثار مشهور سالوادور دالی هستند.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.