چهارشنبه 18 مهر 1403

کشف هفت مورد حفاری غیرمجاز در رازوجرگلان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کشف هفت مورد حفاری غیرمجاز در رازوجرگلان

بجنورد - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رازوجرگلان خراسان شمالی از کشف هفت مورد حفاری غیرمجاز از ابتدای سال جاری تاکنون در این شهرستان مرزی خبر داد.

علیرضا علی نیا روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در این خصوص پنج نفر دستگیر شدند، افزود: حفاری های غیرمجاز در روستاهای تازه قلعه، آیرقایه و شهر غلامان بوده است.

وی با اشاره به اینکه افراد دستگیر شده موفق به کشف اثر تاریخی نشده بودند، خاطرنشان کرد: متهمان پس از تشکیل پرونده، به همراه لوازم حفاری در اختیار مقام قضایی قرار گرفتند.

علی نیا با بیان اینکه مناطق حفاری‌شده جزو آثار ثبتی نبود، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، هرگونه حفاری بدون استعلام میراث فرهنگی تخلف محسوب می‌شود.

وی افزود: پارسال نیز یک کوزه سفالی مربوط به دوره اسلامی در حین عملیات حفاری چاه در منزل شخصی در روستای داشلی قلعه کشف شد که هم اکنون این اثر تاریخی در سامانه جامع اموال منقول تاریخی - فرهنگی "جام" سازمان میراث فرهنگی کشور ثبت شده است.

وی با تاکید بر لزوم همکاری نهادهای اجتماعی و مردمی در حفاظت از میراث فرهنگی شهرستان افزود: فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در مورد لزوم حفاظت از آثار تاریخی در اولویت اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان شمالی قرار دارد.

تاکنون 642 میراث خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد، 509 اثر تاریخی، 44 اثر طبیعی، 75 اثر ناملموس و 14 اثر منقول تاریخی است.

یکهزار و 200 اثر تاریخی و طبیعی در خراسان شمالی شناسایی شده است.

شهرستان مرزی راز و جرگلان 70 هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن شهر راز در 120 کیلومتری شمال بجنورد واقع است.

*س_برچسب‌ها_س*