شنبه 7 مهر 1403

کشف کاخ 4500 ساله در عراق

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
کشف کاخ 4500 ساله در عراق

با همکاری باستان‌شناسان کاخ پادشاهی مربوط به دوره سومریان در کشور عراق کشف شد.

به نقل از گاردین: پروژه‌ای باستان‌شناسی کاخ 4500 ساله‌ای را در عراق امروزی کشف کرد که به گفته کارشناسان کلید اطلاعات بیشتر در مورد یکی از اولین تمدن‌های شناخته شده است.

کاخ پادشاهی شهر باستانی گیرسو که اکنون در جنوب عراق واقع شده است. در جریان کار میدانی توسط باستان شناسان بریتانیایی و عراقی کشف شد. در کنار شهر باستانی، بیش از 200 لوح به خط میخی کشف شد که حاوی سوابق اداری شهر باستانی است.

گیرسو، یکی از اولین شهر‌های شناخته شده در تاریخ بشر، توسط سومریان باستان ساخته شد. آن‌ها بین 3500 تا 2000 سال قبل از میلاد نوشتن را اختراع کردند، اولین شهر‌ها را ساختند و اولین قوانین حقوقی را ایجاد کردند. این شهر باستانی اولین بار 140 سال پیش کشف شد، اما این مکان هدف غارت و حفاری‌های غیرقانونی بوده است.

در کنار کشف کاخ و الواح، معبد اصلی وقف شده به خدای سومری، نیز شناسایی شد. قبل از این کار میدانی پیشگام، وجود آن تنها از روی کتیبه‌های باستانی کشف شده در کنار اولین کاوش موفق شهر باستانی شناخته شده بود.

سومریان باستان ممکن است به اندازه مصریان یا یونانیان باستان به عنوان تمدن شناخته شده نباشند. سومری‌ها در منطقه باستانی مدیترانه شرقی بین النهرین سکونت داشتند و مسئول بسیاری از پیشرفت‌های تکنولوژیکی از جمله اندازه گیری زمان و همچنین نوشتن بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری