شنبه 14 مهر 1403

کلیپ پخش شده از یک قلاده پلنگ مربوط به حیات وحش طارم علیا نیست

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کلیپ پخش شده از یک قلاده پلنگ مربوط به حیات وحش طارم علیا نیست

زنجان - ایرنا - سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طارم از توابع استان زنجان گفت: فیلم پخش شده از یک قلاده پلنگ مربوط به حیات وحش طارم سفلی استان قزوین است.

سیدسعید موسوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در گذشته تصویربرداری از پلنگ در طبیعت طارم به منظور مستند سازی صورت گرفته است اما فیلم اخیر توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست سر محیط بانی طارم سفلی استان قزوین که مشغول گشت و کنترل مناطق تحت مدیریت خود بودند ضبط شده است.

وی، اظهار داشت: هرچند اخیرا پلنگ در شهرستان زیبا و سرسبز طارم زنجان به چشم نیامده است اما طی سه - چهار سال اخیر، یک قلاده پلنگ در نزدیکی غار خرمنه سر و 2 قلاده نیز در جاده روستای باکلور - آببر مشاهده شد که به منظور مستند سازی، بلافاصله تصویربرداری صورت گرفته بود.

موسوی، افزود: در طبیعت کوهکن سفلی و علیا که در حدود 6 کیلومتری شهر آببر (مرکز شهرستان طارم) چند مورد پلنگ مشاهده شده است و این نشان می دهد که این جانور زیبا بدون داشتن تعارض با انسانها به زندگی خود در این خطه از سرزمین ایران ادامه می دهد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طارم از توابع استان زنجان، گفت: ارتفاعات شهرستان طارم که زیستگاه اصلی پلنگ‌های این استان است با توجه به مکان امن و تغذیه مناسب، زندگی آرام و بی دغدغه دارند.

موسوی با بیان اینکه کل و بز، گراز و در مواقعی نیز خرگوش‌ها، غذای دلخواه پلنگ‌ها هستند، افزود: ارتفاعات شهرستان بسیار زیبا و سرسبز طارم و منطقه شکار ممنوع خرمنه سر این شهرستان، قلمرو خاص این گونه جانوری شاخص و نادر است که جمعیت آن قریب به 10 قلاده تخمین زده می شود و چون سرشماری صرت نمی گیرد بنابرین آمار دقیقی را نمی توان ارایه کرد و آمارها فقط بر پایه مشاهدات اتفاقی است.

وی تصریح کرد: پلنگ بر حسب غریزه ذاتی و با توجه به اینکه استتار شونده بسیار قهاری نیز هستند به همین دلیل از چشم ها پنهان می ماند و چون خود را از نظرها مخفی نگه می دارد بنابراین مشاهده این جانور نیز به سختی و به ندرت اتفاق می‌افتد.

موسوی، اظهار داشت: زیستگاه پلنگ ها در طبیعت این شهرستان بطور مدام و مستمر پایش و رصد می شود و مردم طارم نیز با پلنگ ها زندگی بسیار مسالمت آمیز داشته و هرگز به منظور شکار این گونه جانوری زیبا و تماشایی، دست به اسلحه نمی شوند و دامداران و چوپانان منطقه نیز دام های خود را از ورود به قلمرو پلنگ ها دور نگه می دارند چراکه ممکن است با ورود به قلمرو، این گونه جانوری احساس تهدید و خطر کرده و به ناچار به انسان ها و دام های اهلی حمله کند.

به گفته یکی از کارشناسان حفاظت محیط زیست استان زنجان، منطقه شکار ممنوع خرمنه سر وحفاظت شده فیله خاصه و سرخ آباد طارم و بخشی از منطقه شکار ممنوع خراسانلو در شهرستان ابهر، زیستگاه اصلی این گونه جانوری کمیاب و زیبا است و محیط بانان، این مناطق را با دقت و حساسیت بالا، مدام پایش و رصد شده و از ورود دام های اهلی نیز به قلمرو این جانور جلوگیری می کنند تا تعارض میان انسان و پلنگ در این استان به وجود نیاید.

*س_برچسب‌ها_س*