جمعه 10 فروردین 1403

کمبود نیرو مهمترین دغدغه جامعه پرستاران / دوز سوم واکسن کرونا برای کادر درمان تزریق شود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
کمبود نیرو مهمترین دغدغه جامعه پرستاران / دوز سوم واکسن کرونا برای کادر درمان تزریق شود

وهب نصیری گفت: اکنون مهمترین دغدغه ما کمبود نیرو است که همین امر سبب می‌شود تا جامعه پرستاران نتوانند خدمات درخوری را به بیماران ارائه نمایند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وهب نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ مهمترین دغدغه جامعه پرستاری را کمبود نیرو دانست و اظهار کرد: براساس استاندارهای وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی استان با کمبود 516 پرستار مواجه هستیم که علاوه‌بر این کمبود حدود یک سوم از نیروها معادل 30 درصد از پرستاران به صورت شرکتی و پیمانکاری مشغول به کار هستند.

وی افزود: پرستاران شرکتی از طریق پیمانکار به کارگیری شدند که در شرایط مشابه با پرستاران استخدامی فعالیت دارند و هیچ گونه تمایزی از نظر فعالیت با آن‌ها ندارند اما از نظر دریافتی و مزایا با مشکلات بسیاری همراه هستند که می‌توان به پرداخت‌های دیرهنگام و بی‌نظم و اختلاف سه تا چهار میلیون تومانی دستمزد با پرستاران استخدامی اشاره کرد.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری قزوین با اشاره به معوقات پرستاران به عنوان یکی دیگر از معضلات بیان کرد: با توجه به شرایط کرونا و بستری بیماران کرونایی، اتاق عمل‌ها غیرفعال و در نتیجه درآمد بیمارستان‌ها کاهش یافته است و مطابق آن هم دریافتی جامعه پرستاران کاهش پیدا کرده است.

هیچگونه جبرانی برای خسارت پرستاران در نظر گرفته نشد

نصیری ادامه داد: هیچگونه جبرانی برای خسارت پرستاران در نظر گرفته نشده و همان حداقل دریافتی هم به موقع پرداخت نمی‌شود به طوری که از فروردین ماه به بعد هنوز کارانه پرستاران پرداخت نشده است.

نصیری اذعان کرد: سال گذشته به منظور جبران این مابه‌التفاوت بنا شد به واسطه پاداش‌های کرونایی، میزانی از این کاستی‌ها جبران شود که تا آخر آذرماه مبالغ هرچند ناچیز پرداخت شد اما از آن به بعد تاکنون هیچ دریافتی در این رابطه نداشتیم و علی‌رغم افزایش فشار کاری، بار روانی و سیاست‌های سنگین به دلیل کاهش درآمد بیمارستان‌ها، دریافتی پرستاران کاهش یافته است.

وی با تصریح بر اینکه پرستاران از هیچکدام از منافع و تعطیلی‌هایی که دولت برای کارمندان گذاشت منتفع نشدند، ادامه داد: دورکاری و تعطیلات کرونایی برای پرستاران معنی ندارد چراکه جامعه پرستاری بدون هیچ امتیاز و مزیتی همچنان به کار خود ادامه داده و علی‌رغم تبلیغات رسانه‌ای فراوان در مورد مزایای پرستاران، تاکنون عملا هیچ نوع حمایتی صورت نگرفته است.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری قزوین با اشاره به بلاتکلیفی شرکت‌کنندگان در آزمون استخدامی دانشگاه علوم پزشکی از سال گذشته تاکنون افزود: سال گذشته آزمون استخدامی برای جامعه پرستاری همزمان با سراسر کشور برگزار شد که داوطلبان همچنان بلاتکلیف بوده و تاکنون جذب نشده‌اند و پیگیری‌های آنان نیز به جایی راه نبرده است.

نصیری تصریح کرد: اکنون مهمترین دغدغه ما کمبود نیرو است که همین امر سبب می‌شود تا جامعه پرستاران نتوانند خدمات درخوری را به بیماران ارائه نمایند، درحالی که مراقبت بهتر قطعا در روند تسریع بهبود بیمار تاثیرگذار خواهد بود؛ همچنین علاوه‌بر کمبود پرستار با کمبود نیروهای خدمات نیز همراه هستیم که در مراقبت‌های اولیه بیمار و پرستاری بسیار موثر است.

وی با اشاره به ضرورت جذب نیروی کمک پرستار در بیمارستان‌ها بیان کرد: اخیرا نامه‌ای از سوی معاونت درمان به دانشگاه علوم پزشکی ابلاغ شده تا بتوانیم جذب نیروی کمک پرستار داشته باشیم تا حداقل بتوانند در امور مراقبت‌های اولیه و امور خدماتی در کنار پرستاران باشند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری قزوین با اشاره به شهادت دو نفر از از نیروهای خدوم پرستاری استان طی دوران کرونا اذعان کرد: مریم شرف‌خواه و حسن میانه‌ساز دو پرستار زحمتکش و پرتوان استان بودند که متاسفانه به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

کادر بهداشت و درمان در انتظار دریافت دوز سوم واکسن هستند

نصیری عنوان کرد: بر اساس ابلاغیه وزارتخانه به دانشگاه علوم پزشکی، شاخص استاندارد پرستار به تخت بیمارستانی در کشور 1/2 درصد است که این میزان در استان ما زیر 9/0 درصد می‌باشد؛ گرچه این شاخص نسبت به ساخت اولیه بیمارستان‌ها تعریف شده در حالیکه بسیاری از بیمارستان‌های استان از زمان ساخت اولیه چندین الحاقیه نیز داشته‌اند که در قبال آن‌ها نیرویی جذب نشده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بیش از شش ماه از زمان تزریق دوز دوم واکسن برای کادر درمان می‌گذرد از سیستم وزارت بهداشت انتظار داریم که تزریق دوز سوم و یادآور را برای کادر درمان که در معرض این ویروس قرار دارند آغاز کند تا کادر درمان با خیال آسوده‌تری به فعالیت بپردازند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری قزوین در پایان گفت: انتظار داریم مردم شرایط جامعه پرستاران را بیشتر درک کنند و برخورد صبورانه‌تری با آن‌ها داشته باشند چون طی این مدت با توجه به حجم بالای فعالیت و شیفت‌های سنگین کاری، بدون هیچ گونه حمایت و دریافتی حتی به صورت پیشنهادی همچنان خدمات لازم را به بیماران ارائه کردند و بارها خود و خانواده‌هایشان به ویروس کووید 19 مبتلا شدند اما دست از کار نکشیدند.

انتهای پیام