سه‌شنبه 3 مهر 1403

کمک 3000 میلیاردی دولت به کشاورزی در سال خشک

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
کمک 3000 میلیاردی دولت به کشاورزی در سال خشک

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در بخش کشاورزی به سمت پرداخت خسارت از طریق صندوق بیمه کشاورزی رفتیم و دولت از محل تبصره 13 قانون بودجه 3000 میلیارد تومان به این صندوق کمک خواهد کرد.

اسماعیل نجار در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان گیلان، تغییر اقلیم را یک واقعیت دانست که سالیان اخیر با آن مواجه هستیم و اظهار کرد: علیرغم معضلات ناشی از وقوع سیل در بهار سال 98، سال آبی خوبی داشتیم و 250 سد کشور آبگیری 70 درصدی داشتند و 67 تالاب و دریاچه از کمآبی خارج شدند.

وی با بیان اینکه هفته آینده جلسه مدیریت بحران را با حضور وزارت نیرو، وزارت کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و سازمان هواشناسی جهت برنامهریزی در سطح کشور برگزار خواهیم کرد، افزود: فقط استان گیلان با کمآبی مواجه نیست و در سطح کشور شاهد معضل تامین آب شرب و کشاورزی هستیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، از تخصیص اعتبار 1850 میلیارد تومانی به وزارت نیرو طی سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: این اعتبار را علیرغم وجود بارش مناسب، جهت کاهش تنش آبی به وزارت نیرو پرداخت کردیم و در سال جاری نیز در صورت امکان به تخصیص مییابد.

نجار، از مدیریت بحران استانها خواست از ردیفهای اعتباری نهایت استفاده را ببرند و گفت: با کمبود منابع مالی مواجه هستیم و باید با برنامهریزی مناسب از بحران کمآبی عبور کنیم لذا در بخش کشاورزی به سمت پرداخت خسارت از طریق صندوق بیمه کشاورزی رفتیم و دولت از محل تبصره 13 قانون بودجه 3000 میلیارد تومان به این صندوق کمک خواهد کرد.

وی همچنین از تخصیص اعتبار جهت استمهال وامهای کشاورزی خبر داد و خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه خسارات بخش کشاورزی دیده شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، به صراحت قانون بودجه در ماده 16 اشاره کرد و یادآور شد: براساس وظایف قانونی سازمان مدیریت بحران، طی سال گذشته 5480 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشتیم که تنها 300 میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه تخصیص یافت. در سال جاری نیز 7500 میلیارد تومان پیشبینی کردیم که تنها 600 میلیارد تومان آن عملیاتی میشود.

نجار، با بیان اینکه برنامهریزیها جهت کاهش خسارت خشکسالی احتمالی براساس شاخصهای جهانی بارش، رطوبت، تبخیر و گرما انجام میشود، عنوان کرد: باید زمینه کاهش خسارت به مردم و هزینههای دولت را فراهم کنیم.

وی مقابله با خسارات ناشی از رانش زمین را نیازمند مطالعات فنی و کارشناسی دانست و اظهار کرد: صرفا جابجایی روستا و احداث واحدهای مسکونی جدید برای مردم مناطق رانشی جوابگو نیست، زیرا جدا کردن مردم از حوزه سرزمینی دشوار است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، با تاکید بر نهادینه شدن بیمه حوادث اجباری برای افراد داری برق، تصریح کرد: مدیریت بحران نگاه جامعهنگری دارد و باید از همه ظرفیتها برای ایجاد هماهنگی استفاده کنیم.

انتهای پیام