سه‌شنبه 24 مهر 1403

کم شدن حساسیت مردم از کرونا دغدغه جدی علوم پزشکی اصفهان است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کم شدن حساسیت مردم از کرونا دغدغه جدی علوم پزشکی اصفهان است

اصفهان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نباید مردم احساس کنند با بازگشایی اماکن کرونا تمام شده است، متاسفانه کم شدن حساسیت مردم دغدغه جدی ماست.

کمال حیدری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران بدون اشاره به آمار افزود: موارد بستری کم اما سرپایی افزایش یافته است، دغدغه ما این است که با تدابیری اماکن بسته شده را باز کنیم اما مردم همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: به دلیل تحریم با کمبودهای فراوانی روبه رو بودیم، از این رو تبلیغات رسانه‌های خارجی وحشت زیادی را بیان آحاد مردم به وجود آورد اما خوشبختانه با تولیدات داخلی توانستیم کمبودها را برطرف کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: همچنین با بسیج و گروه مردمی و جهادی در شهر جهت تلطیف امور گام برداشتیم و مردم برای تولید مواد حفاظتی به کمک بهداشت و درمان شتافتند.

وی با بیان اینکه از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا از طریق سامانه الکترونیک بهداشت (سیب) افراد پرخطر (مسن و درگیر بیماران زمینه‌ای) به صورت تلفنی غربالگری کردیم، گفت: روزهای ابتدایی هدف ما آموزش مردم و مراقبت از خود بود.

به گفته حیدری به دلیل همزمانی شیوع کرونا با آنفلوآنزا از موارد مشکوک 2 تست گرفته می‌شد که مشخص شود آنفلوانزا بوده یا کرونا.

وی دلیل کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در ایران را کاهش ورودی افراد به بیمارستان‌ها دانست و بیان کرد: از طریق تماس موارد را شناسایی می‌کردیم که از این طریق مراجعات به بیمارستان کاهش یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: مراکز بهداشت و درمان برای مراجعه بیماران حاد تنفسی 75 مرکز اعلام شد که در صورت مشاهده علائم مشکوک بیماری را به مراکز تحصصی‌تر ارجاع می‌دادند از این رو تمامی بیمارستان‌های استان برای پذیرش بیماران کرونا آماده باش بودند که در نهایت چهار بیمارستان خورشید، امین، غرضی و عیسی بن مریم برای پذیرش این بیماران معرفی شدند.

وی بیان کرد: باید از اکنون کاری کنیم که پاییز سختی به لحاظ شیوع ویروس کرونا و آنفلوآنزا در ایران نداشته باشیم از این جهت آگاهی مردم و اندیشیدن تدابیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 60 درصد ژنتیک کووید 19 مشابه سارس است

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت اصفهان درباره سرنوشت ویروس کرونا در ایران گفت: یک عامل بیماری‌زای تنفسی به دنیا معرفی شده به نام سارس 2 که تحت عنوان بیماری کووید 19 شناخته می‌شود زیرا 60 درصد ژنتیک کووید19 شبیه سارس است.

رضا فدایی اضافه کرد: کووید 19 بیماری تنفسی است و از راه عطسه و سرفه در شعاع 2 متری و تماس دست آلوده با سطوح بقیه را آلوده می‌کند.

وی ادامه داد: کرونا در مقایسه با نزدیکترین بیماری مشابه آنفلوانزا است اما از مرگ و میر بالاتری برخوردار است، کرونا 2 درصد و آنفلوآنزا یک دهم درصد مرگ و میر را شامل می‌شود همچنین انتشار و سرایت بیشتری هم در مقایسه با آنفلوآنزا دارد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت اصفهان بیان کرد: درباره رفتار این ویروس در جامعه 2 تئوری وجود دارد یکی اینکه به احتمال ضعیف اگر مانند سارس باشد حدود یکسال در دنیا حضور دارد و سپس به طور کامل ناپدید می‌شود، اما به احتمال قوی‌تر یک پیک اولیه پشت سر داریم و در فصل سرمای بعدی دوباره رشد می‌کند و نوسانی در طول سال‌های مختلف ادامه پیدا می کند که این تئوری نزدیک‌تر است.

وی با بیان اینکه اپیدمی کرونا با سیری آهسته رو به نزول است، گفت: البته در بعد بیماران سرپایی روبه افزایش هستیم و مراکز 16 ساعته (مراکز درمان سرپایی) از بیستم فروردین آغاز به کار کردند همچنین در حال حاضر حدود 300 نفر بستری داریم. و بیماران ترخیص شده بیشتر از بیماران پذیرش شده هستند.

وی ادامه داد: اپیدمی در تمام نقاط استان و زنجیره انتقال همچنان برقرار است و ما نگران تشدید آن با برخی اقدامات هستیم که در این راستا تدابیر لازم اندیشیده شده است.

فدایی بیان کرد: هیچ یک از داروها برای مبتلایان بستری و سرپایی کرونا اثربخشی قطعی نداشته است همچنین پلاسما درمانی در نقاطی به صورت پروژه علمی در حال اجراست و منتظر نتایج هستیم.

 رابطه بین کاوازاکی و کرونا در دست بررسی است

وی درباره بیماری کاوازاکی اظهارداشت: بیماری با منشا نامعلوم از ایمنی بدن فرد و عکس‌العمل ایمنی خود فرد است که در کودکان دیده می‌شود در بین بیماران کرونایی تعدادی کاوازاکی هم دیده شد که در حال بررسی هستیم و به مراکز پزشکی که با کودکان سروکار دارند اطلاع رسانی شده تا تدابیر درمانی خاص را انجام دهند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت اصفهان با بیان اینکه مواردی از بیماری کاوازاکی در اصفهان هم مشاهده شد، افزود: رابطه بین کاوازاکی و کرونا مشخص نیست و علائم آن کاهش سطح هوشیاری، تظاهرات پوستی، اختلالات کبد و کلیه و دستگاه گوارش و تب را نشان می‌دهد.

وی توصیه کرد مردم در اجتماعات و مکان‌هایی که نمی‌توان حداقل 2 متر فاصله را رعایت کرد از ماسک استفاده کنند اما استفاده از دستکش تا زمانی که به سطووح مشکوک و آلوده تماسی برقرار نمی‌شود نیاز ضروری وجود ندارد زیرا مصرف دستکش بیش از یک ساعت می‌تواند ضررهای دیگری داشته باشد.

بنابر آمارهای رسمی، تا کنون 124 هزار و 603 نفر مبتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور شناسایی شدند که 97 هزار و 173 نفر بهبود یافتند و هفت‌هزار و 119 نفر از آنان چشم از جهان فروبستند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*