شنبه 15 اردیبهشت 1403

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

سی‌ویک نویسنده و مترجم در حمایت از غزه آثار خود را از جوایز سال 2024 «انجمن قلم آمریکا» خارج کردند.

به گزارش مشرق، 31 نویسنده و مترجم آثار خود را از فهرست جوایز ادبی «انجمن قلم آمریکا» سال 2024 به دلیل «ناکامی این سازمان در حمایت از نویسندگان فلسطینی در غزه» خارج یا این جایزه را رد کردند.

«گاردین» نوشت، 9 نفر از 10 نامزد اولیه بخش «جین استاین» جایزه قلم آمریکا که 75،000 دلار ارزش دارد، از این رقابت کناره‌گیری کردند. «کریستینا شارپ»، «کاترین لیسی» و «جوزف ارل توماس» از جمله نویسندگانی به شمار می‌روند که از این رقابت کناره‌گیری کرده‌اند.

این جمع از نویسندگان با امضای نامه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، خواستار استعفای فوری مدیرعامل این سازمان، مدیر آن و تمام اعضای کمیته اجرایی آن شدند.

این نامه بر «تضاد فاحش» بین موضع انجمن قلم آمریکا و سایر مراکز قلم در سراسر جهان تاکید می‌کند. در بخشی از این نامه آمده است که «قلم انگلیس، همراه با قلم ایرلند و قلم ولز، به صراحت از موضع غیرانتقادی دولت بریتانیا در قبال اسرائیل انتقاد کرده‌اند، خواستار تحقیقات در مورد فروش تسلیحات به اسرائیل شده‌اند و خواستار اعمال فشار سیاسی به اسرائیل برای تبعیت از قوانین بین‌المللی شده‌اند. در مقابل، «انجمن قلم آمریکا» هیچ انتقادی به همدستی آمریکا در بمباران غزه نداشته است.»

«مایا بینیام» که نخستین رمان خود با عنوان «هنگ‌من» را از بخش «جین استاین» و بخش 10،000 دلاری «همینگوی» خارج کرده است، با انتشار پستی در صفحه «ایکس» نوشت: «متصدیان این سازمان باید شرمسار باشند که ناکامی آنها نویسندگانی را وادار به اتخاذ چنین تصمیماتی کرده که آثارشان شایسته تجلیل است.»

سخنگوی انجمن قلم آمریکا اعلام کرده است که این سازمان با نویسندگانی که در بخش جایزه «جین استاین» نامزد شده‌اند، در تماس است و در مرحله اعلام نامزدهای نهایی توقف کرده است.

پیش‌تر نیز در ماه فوریه بیش از 500 نویسنده با امضای نامه‌ای سرگشاه نسبت به رویکرد منفعل و سکوت انجمن قلم آمریکا (PEN) نسبت به کشتار روزنامه‌نگاران، نویسندگان و شاعران فلسطینی توسط رژیم اسرائیل انتقاد کرده بودند. در این نامه سرگشاده نویسندگان و متخصصان ادبی از جمله «روکسان گی»، «مازا منگیست» و «نانا کوامه آجی - برنیاه» به انجمن قلم آمریکا (PEN) از این سازمان خواسته بودند تا موضع محکم‌تری در قبال جنگ اسرائیل در غزه اتخاذ کند.

منبع: ایسنا