دوشنبه 9 مهر 1403

کودکان کار در مراکز پویاشهر تهران جذب می‌شوند

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
کودکان کار در مراکز پویاشهر تهران جذب می‌شوند

معاون حمایت‌های سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران نحوه فعالیت و جذب کودکان برای حضور در مراکز پویاشهر این سازمان را تشریح کرد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، پیمان ضیایی با بیان اینکه مراکز پویاشهر در پایتخت جایی برای پرورش استعدادهای کودکان کار است، اظهار کرد: مراکز پویاشهر، مراکز روزانه‌ای هستند که به شناسایی، استعدادیابی و ارائه خدمات آموزشی، تربیتی، انگیزشی، مهارتی به کودکان آسیب‌دیده و در معرض آسیب با اولویت کودکان کار و خیابان و خانواده‌های آنان می‌پردازند.

وی در مورد هدف کلی مراکز پویاشهر گفت: یکسان‌سازی حداکثری فعالیت مراکز پویاشهر با حفظ استقلال و خلاقیت مراکز از طریق ارائه شیوه‌نامه جامع اقدام و نظارت بر روند اجرا و ارزشیابی فعالیت‌های مراکز، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از حضور و کار کودکان در خیابان بر کودک، خانواده و جامعه با تاکید بر توانمندسازی، ارتقای کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی کودکان کار و خیابان هدف اصلی این مراکز است.

توزیع بلیط رایگان استخر در بین کودکان کار

ضیایی به تشریح نحوه شناسایی کودکان برای حضور در مراکز پویاشهر پرداخت و افزود: حضور در چهارراه‌های پر تردد توسط کارشناسان متخصص این مراکز، حضور در پاتوق‌ها و کارگاه‌های کار کودکان، دریافت اطلاعات از کلانتری‌ها، شهرداری‌ها، بهزیستی، مدارس و... دریافت اطلاعات از معتمدین محلات، راه‌اندازی سامانه شناسایی کودکان توسط شهروندان در کارگاه‌های زیرزمینی برای گزارش گرفتن از مردم و شبکه‌های اجتماعی مهمترین راه‌های شناسایی این کودکان هستند.

معاون حمایت‌های سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اعتماد سازی در جذب را یکی از بخش‌های مهم برای حمایت از کودکان کار در مراکز پویاشهر برشمرد و گفت: مهمترین آسیب اقدامات و طرح‌ها در سنوات گذشته؛ عدم توجه به اعتمادسازی در جذب کودکان بوده و در اغلب این طرح‌ها از جمع‌آوری اجباری استفاده کرده‌اند. جمع‌آوری اجباری نقطه مقابل مشارکت و برنامه‌های توانمندسازی است. به همین جهت در این برنامه اعتماد سازی و جذب کودکان و خانواده‌هایشان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بهترین شیوه برای اعتماد سازی رفع نیازهای اولیه و ضروری کودکان و خانواده‌هایشان است.

وی تصریح کرد: تیم‌های تخصصی توسط موسسات غیر دولتی، سمن‌ها، خیریه‌ها و فعالین حوزه کودکان در مراکز پویاشهر شامل مددکار اجتماعی، مسئول فنی، روانشناس، معلم و... جهت ارائه خدمات به کودکان استقرار دارند.