جمعه 13 مهر 1403

کیفیت هوای زنجان به حد ناسالم نرسیده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کیفیت هوای زنجان به حد ناسالم نرسیده است

زنجان - ایرنا - معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: به رغم وجود آلودگی و گرد و غبار، هوای زنجان در زمان حاضر به لحاظ کیفی در حد سالم بوده و به شرایط ناسالم نرسیده است.

سعید محمدی، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، شاخص کیفیت هوای استان زنجان را رقم 70 نشان می‌دهد و احتمال اینکه در ساعات آینده در شرایط ناسالم قرار گیرد وجود دارد.

وی با بیان اینکه آلایندگی هوای این استان در اغلب اوقات، منشاء خارجی دارد، اظهار داشت: با توجه به بارش های کم بهاری و وجود خشکسالی در کشور، شاید تعداد روزهایی که کیفیت هوای زنجان در سطح پایین قرار بگیرد، بیشتر شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: هنگامی که وضعیت هوا ناسالم می شود لازم است افراد به ویژه گروه‌های حساس ازجمله کودکان، سالمندان، بیماران ریوی و قلبی و زنان باردار به هشدارها و توصیه‌های داده شده عمل کنند تا مشکلی پیش نیاید.

محمدی افزود: شاخص هوا از صفر تا 50 خوب، 50 تا 100 سالم، 100 تا 150 ناسالم برای گروه های حساس، 150 تا 200 ناسالم برای تمام افراد، 200 تا 300 خیلی ناسالم و 300 به بالا در حد خطرناک می‌شود.

دید افقی در زنجان پایین آمده است

سرپرست گروه پیش‌بینی و پیش‌آگاهی جوی اداره کل هواشناسی استان زنجان نیز گفت: در برخی نقاط این استان میزان دید افقی به خاطر گرد و غبار حاکم بر هوا، پایین آمده است اما هنوز هیچ گزارشی در این خصوص از ایستگاه های هواشناسی استان دریافت نکرده ایم.

سونا صرفی با بیان اینکه شاخص کیفیت هوای استان زنجان را باید از سوی محیط زیست اعلام شود، افزود: هوای زنجان امروز / سه شنبه / نیز با رگبار باران همراه با رعد و برق و وزش باد نسبتا شدید همراه خواهد شد و این وضعیت جوی تا پایان هفته به تناوب ادامه خواهد داشت.

وی، میزان دمای فعلی شهر زنجان (مرکز استان) را 24 درجه سانتیگراد بالای صفر اعلام کرد و افزود: این میزان دما در مقایسه با مدت مشابه روز گذشته در همین ساعت تغییر محسوسی نداشته است.

صرفی اظهار داشت: طی 24 ساعت گذشته فیله خاصه از توابع شهرستان های زنجان و طارم با دمای 7+ و 32+ درجه سانتیگراد، به عنوان خنکترین و گرمترین نقطه استان زنجان گزارش شد و پس از فیله خاصه میزان دما در ماهنشان نیز 32 درجه سانتیگراد به ثبت رسید.

استان زنجان از 57 ایستگاه هواشناسی برخوردار است که در چهار باب از این ایستگاه‌ها به صورت شبانه روز و چهار ایستگاه دیگر نیز به طور 12 ساعته، کارشناسان حرفه‌ای مستقر هستند و داده‌های وضعیت جوی در مابقی ایستگاه‌های استان نیز به صورت خودکار جمع‌آوری می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*