شنبه 7 مهر 1403

گرانفروشی کانون‌های وکلای دادگستری در آزمون وکالت

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
گرانفروشی کانون‌های وکلای دادگستری در آزمون وکالت

کانون‌های وکلای دادگستری برای ثبت‌نام آزمون وکالت برخلاف مفاد قرارداد منعقد شده با سازمان سنجش آموزش کشور اقدام به گرانفروشی کرده است.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور قرارداد برگزاری آزمون وکالت 1403 کانون‌های وکلای دادگستری را برخلاف سال‌های قبل با کانون‌های استانی منعقد کرده است و این بار اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) از چرخه برگزاری آزمون حذف شد. طبق یک بند از این قرارداد، هزینه ثبت‌نام متقاضیان برای شرکت در این آزمون 350 هزار تومان توافق شده است.

در ماده 4 قرارداد مذکور که درباره "مبلغ قرارداد" آمده است: "بر اساس فعالیت‌های مندرج در ماده «2» قرارداد به ازای هر داوطلب مبلغ 3.500.000 ریال و برای تعداد حداقل 70.000 نفر داوطلب جمعاً مبلغ دویست و چهل و پنج میلیارد (245.000.000.000) ریال می‌باشد که طرف اول می‌بایست نسبت به واریز 40% مبلغ کل قرارداد حداکثر تا تاریخ 1403.07.10 و الباقی پس از برگزاری آزمون و پیش از اعلام نتیجه به حساب شماره و با شناسه واریز نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نام سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اقدام و مراتب را به معاونت توسعه مدیریت و منابع متعهد اعلام کند."

آغاز ثبت‌نام آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری 1403

بنابراین هزینه آزمون برای هر متقاضی 350 هزار تومان تعیین شده اما کانون‌های وکلا از متقاضیان مبلغ 500 هزار تومان دریافت می‌کنند، در حالی که طبق ماده 5 قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، تمام مراحل برگزاری آزمون با سازمان سنجش است و کانون‌ها در اجرای عملیات برگزاری آزمون نقشی ندارند و مشخص نیست که چرا از هر متقاضی مبلغ 150 هزار تومان دریافت می‌شود.

به نظر می‌رسد کانون‌های وکلای دادگستری در این باره دچار گرانفروشی شده‌اند و نیاز است نهادهایی همچون سازمان تعزیرات حکومتی به این موضوع ورود مسئولانه داشته باشند.

نکته قابل توجه دیگر در خصوص قرارداد کانون‌های وکلای دادگستری با سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور برای برگزاری آزمون وکالت 1403، امضای این قرارداد از سوی جعفر کوشا؛ رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) است. این در حالی است که طبق اعلام و نامه رسمی معاون حقوقی قوه قضاییه به رییس سازمان سنجش، انعقاد قرارداد با اسکودا برای برگزاری آزمون وکالت غیرقانونی است و از این رو سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور قرارداد برگزاری آزمون وکالت 1403 را با رؤسای کانون‌های دادگستری منعقد کرده است.

کوشا فقط ریاست اسکودا را به‌عهده دارد و ریاست هیچ کانون استانی با وی نیست و اعلام نشده که در چه جایگاهی جزو امضاکنندگان این قرارداد است.

این خبر می‌افزاید؛ ثبت‌نام آزمون وکالت سال 1403 روز پنجشنبه 5 مهر ماه جاری آغاز شده و تا 14 مهرماه ادامه خواهد داشت.

همچنین بر اساس توافق انجام شده میان کانون‌های وکلای دادگستری ایران و سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور و در راستای اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب سال 1401، آزمون پذیرش کارآموزی وکالت سال 1403 روز پنجشنبه 17 آبان ماه سال جاری به صورت سراسری در کشور برگزار می‌شود.