شنبه 16 تیر 1403

گزارش زیست محیطی جدید این شرکت چه چیزی را فاش کرد؟

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
گزارش زیست محیطی جدید این شرکت چه چیزی را فاش کرد؟

اقتصادنیوز: گزارش زیست محیطی جدید شرکت گوگل نشان می‌دهد که انتشار گازهای گلخانه‌ای این شرکت به دلیل توسعه هوش مصنوعی طی 5 سال نزدیک به 50 درصد افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، گزارش زیست محیطی جدید شرکت گوگل در سال 2024 نشان داد که چگونه مراکز داده پر مصرفی که برای تقویت هوش مصنوعی استفاده می‌شوند، مسیر این شرکت را به سمت خنثی سازی تولید کربن پیچیده می‌کنند.

به نقل از انگجت، بر اساس گزارش زیست‌محیطی 2024 گوگل که روز گذشته منتشر شد، انتشار گازهای گلخانه‌ای این شرکت در پنج سال گذشته به خاطر استقرار مراکز داده پر مصرف مورد نیاز برای تقویت هوش مصنوعی، نزدیک به 50 درصد افزایش یافته است.

این گزارش که گوگل آن را سالانه منتشر می‌کند، پیشرفت این شرکت را به سمت دستیابی به هدف اعلام شده خود یعنی خنثی سازی اثر تولید کربن تا سال 2030 نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، شرکت گوگل 14.3 میلیون تن کربن دی اکسید در سال 2023 منتشر کرده است که 48 درصد بیشتر از سال 2019 و 13 درصد بیشتر از سال 2022 بوده است.

خبر مرتبط چرا محمد فاضلی ترند گوگل شد؟

به دنبال بروز تنش در میزگرد فرهنگی مسعود پزشکیان در شب گذشته، جستجو درباره علت اخراج محمد فاضلی در گوگل اوج گرفت.

گوگل در این گزارش آورده است: این نتیجه در درجه اول به دلیل افزایش مصرف انرژی مراکز داده و انتشار حاصل از زنجیره تأمین است. همین‌طور که هوش مصنوعی را در محصولات خود ادغام می‌کنیم، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ممکن است به دلیل افزایش تقاضای انرژی مرتبط با افزایش مورد انتظار در سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های فنی ما چالش برانگیز باشد.

گزارش گوگل تاثیرات زیست محیطی توسعه انفجاری هوش مصنوعی را بر روی کره زمین نشان می‌دهد. شرکت‌های گوگل، مایکروسافت، آمازون، متا، اپل و سایر شرکت‌های فناوری قصد دارند میلیاردها دلار روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنند، اما آموزش مدل‌های هوش مصنوعی به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد.

استفاده از ویژگی‌های هوش مصنوعی نیز مقادیر قابل توجهی انرژی مصرف می‌کند. به عنوان مثال محققان استارت‌آپ Hugging Face و دانشگاه کارنگی ملون در سال 2023 دریافتند که تولید یک تصویر واحد با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به اندازه شارژ یک تلفن هوشمند انرژی مصرف کند.

خبر مرتبط قابلیت جدید گوگل را بشناسید

اقتصادنیوز: گوگل قابلیتی آزمایشی به اپلیکیشن فون گوگل افزوده که شامل جلوه های صوتی است و هنگام تماس صوتی صداهای مختلف مانند دست زدن وخنده را پخش می کند.

به گزارش فایننشال تایمز، تحلیلگران می‌گویند که هوش مصنوعی، نرخ رشد تقاضای برق در ایالات متحده را دو برابر خواهد کرد و مصرف کلی آن می‌تواند در دو سال آینده از عرضه فعلی پیشی بگیرد.

ماه گذشته نیز شرکت مایکروسافت که آن نیز متعهد شده تا پایان این دهه «کربن منفی» شود، گزارش داد که انتشار گازهای گلخانه‌ای آن از سال 2020 به دلیل ساخت مراکز داده، نزدیک به 30 درصد افزایش یافته است.

گزارش گوگل می‌گوید که مراکز داده این شرکت در نتیجه افزایش حجم کاری هوش مصنوعی نسبت به قبل از آب بیشتری برای خنک ماندن استفاده می‌کنند. این در حالی است که این میزان انرژی در برخی موارد به کلی هدر می‌رود، چرا که هوش مصنوعی گاهی اوقات نتایج نادرست و حتی مسخره ارائه می‌دهد. به عنوان مثال پیش آمده که به مردم پیشنهاد داده سنگ بخورند یا روی پیتزا چسب بریزند تا از ریختن پنیرهای آن جلوگیری کنند یا چت‌بات هوش مصنوعی جمینای (Gemini) گوگل نیز تصاویری از نازی‌ها با تنوع نژادی تولید کرده است.

در سال 2023، مراکز داده گوگل 17 درصد بیشتر از سال قبل آب مصرف کردند که معادل 6.1 میلیارد لیتر آب است که برای قابل فهم شدن میزان این حجم از آب باید گفت که با آن می‌توان 41 زمین وسیع گلف را یک سال آبیاری کرد.

گزارش گوگل بدون توضیح اینکه چه چیزی باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود، می‌گوید: در حالی که کسب و کار و صنعت ما به تکامل خود ادامه می‌دهد، انتظار داریم مجموع انتشار گازهای گلخانه‌ای ما برای رسیدن به هدف «کربن خنثی» کاهش یابد.

در این گزارش آمده است: پیش‌بینی تأثیرات زیست‌محیطی هوش مصنوعی در آینده پیچیده و در حال تحول است و روندهای تاریخی ما احتمالاً مسیر آینده هوش مصنوعی را کاملاً نشان نمی‌دهند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
گزارش زیست محیطی جدید این شرکت چه چیزی را فاش کرد؟ 2
گزارش زیست محیطی جدید این شرکت چه چیزی را فاش کرد؟ 3