چهارشنبه 4 مهر 1403

یزدی‌ها رکورددار پس‌انداز در ایران / 50 میلیون تومان؛ توان پس‌انداز خانوارهای کشور در سال 1402

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
یزدی‌ها رکورددار پس‌انداز در ایران / 50 میلیون تومان؛ توان پس‌انداز خانوارهای کشور در سال 1402

اقتصادنیوز: درآمد یکی از مهمترین متغیرهای زندگی خانوار است. هرچه درآمد خانوارها افزایش پیدا کند میزان مصرف و رفاه آن‌ها به مرور بیشتر می‌شود. اما از اختلاف میان درآمد و هزینه خانوارها، می‌توان به توان پس‌انداز آن‌ها پی‌برد. به عبارتی هرچه اختلاف میان درآمد و هزینه خانوارها بیشتر باشد تمایل آن‌ها به پس‌انداز و توان پس‌اندازشان افزایش می‌یابد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بررسی گزارش هزینه درآمد خانوارها نشان می‌دهد خانوارهای یزدی نسبت به خانوارهای دیگر استان‌ها توان پس‌انداز بیشتری را تجربه کرده‌اند.

درآمد یکی از مهمترین متغیرهای زندگی خانوار است. هرچه درآمد خانوارها افزایش پیدا کند میزان مصرف و رفاه آن‌ها به مرور بیشتر می‌شود. اما از اختلاف میان درآمد و هزینه خانوارها، می‌توان به توان پس‌انداز آن‌ها پی‌برد. به عبارتی هرچه اختلاف میان درآمد و هزینه خانوارها بیشتر باشد تمایل آن‌ها به پس‌انداز و توان پس‌اندازشان افزایش می‌یابد.

مرکز آمار ایران در گزارش هزینه درآمد خود در سال 1402 میزان درآمد و هزینه هر خانوار در استان‌های مختلف را منتشر کرده است. بر اساس این آمار می‌توان توان پس‌انداز خانوارها در استان‌های مختلف کشور را محاسبه کرد.

محاسبات نشان می‌دهد استان یزد بیشترین توان پس‌انداز را در میان استان‌ها داشته و خانوارهای یزدی بیشتر از سایر خانوارهای کشور امکان پس‌انداز درآمد خود را دارند. در سمت دیگر نیز استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته که خانوارهای ساکن در این استان کمترین توان پس‌انداز را در سال 1402 تجربه کرده‌اند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «وضعیت درآمد و مخارج در ایران؛ کدام استان پس‌انداز بالاتری دارد؟» بخوانید.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید