پنج‌شنبه 3 آبان 1403

یکه‌تازی بازار خودرو همچنان در جاده گرانی / علت رشد قیمت خودرو چیست؟

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
یکه‌تازی بازار خودرو همچنان در جاده گرانی / علت رشد قیمت خودرو چیست؟

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: بازار خودرو در نخستین روز‌های خود در سال جدید با افزایش قیمت همراه بود. این وضعیت در حالی رقم خورد که چند ماه پیش مسؤولان وزارت صمت از بهبود این بازار در طول ماه‌های آتی خبر داده بودند اما این وعده محقق نشد. در حال حاضر بررسی قیمت چهار مدل از اتومبیل‌ها حاکی از آن است که قیمت بعضی از آن‌ها در طول 7 گذشته به طور میانگین بین 15 تا 35 درصد افزایش داشته است....

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: بازار خودرو در نخستین روز‌های خود در سال جدید با افزایش قیمت همراه بود. این وضعیت در حالی رقم خورد که چند ماه پیش مسؤولان وزارت صمت از بهبود این بازار در طول ماه‌های آتی خبر داده بودند اما این وعده محقق نشد. در حال حاضر بررسی قیمت چهار مدل از اتومبیل‌ها حاکی از آن است که قیمت بعضی از آن‌ها در طول 7 گذشته به طور میانگین بین 15 تا 35 درصد افزایش داشته است. بر اساس واکاوی‌های صورت گرفته، قیمت خودرو کوییک S دنده‌ای در روز یک آبان سال قبل 348 میلیون تومان بوده اما اکنون قیمت این اتومبیل به عدد 415 میلیون تومان رسیده است. علاوه بر آن قیمت خودرو‌های دیگری همچون دنا پلاس 6 دنده توربو و شاهین G در روز یکم آبان ماه سال 1402 به ترتیب 744 و 584 میلیون تومان بوده است اما اکنون به عدد 895 و 715 میلیون تومان رسیده است. پژو پارس LX TU5 از جمله خودرویی مورد بررسی است که در مقایسه با سایر موارد انتخاب شده از افزایش قیمت قابل توجهی برخوردار بوده است. قیمت این خودرو در یکم آبان ماه سال قبل 615 میلیون تومان بوده، اما نرخ آن در روز جاری به عدد 828 میلیون تومان رسیده است. جدول زیر ضمن درج قیمت این چهار خودرو در روز‌های یکم آبان سال گذشته و همچنین 16 اردیبهشت سال 1403 به میزان درصد افزایش قیمت آن‌ها هم اشاره کرده است.

بازار، تشنه عرضه خودرو

«سعید موتمنی» رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو پیرامون وضعیت بازار خودرو در طول ماه‌های اخیر اظهار کرد: در حال حاضر این بازار در شرایط رکودی به سر می‌برد و قیمت خودرو در طول ماه‌های اخیر افزایش قابل ملاجظه‌ای داشته، اما در طی هفته‌های اخیر شدت این امر قدری نسبت به ماه‌های قبل تعدیل شده است.

موتمنی خاطر نشان کرد: آمار‌های منتشر شده از میزان تولید خودرو در سال 1402 نشان از آن دارد که ایران‌خودرو و سایپا در آن سال با کاهش تولید و سپس افت فروش مواجه شده‌اند. همین مسئله شرایط عرضه بازار خودرو را با چالش مواجه کرد. رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار خودرو ایران متاثر از مولفه‌هایی همچون قیمت ارز، عرضه و تقاضا و در نهایت تورم است؛ لذا به واسطه بروز هرگونه مشکل در هر یک از آن‌ها بازار با نوسان همراه خواهد شد. اکنون کمبود عرضه و افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی از نقش بسزایی در شرایط فعلی آن برخوردار هستند. رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به عدم تحقق کامل واردات خودرو در سال گذشته، گفت: در سال 1402 دولت اعلام کرد که به منظور تنظیم بازار خودروی کشور حداقل 100 دستگاه اتومبیل را تا پایان سال وارد خواهد کرد اما متاسفانه در پایان این سال فقط 11 هزار دستگاه خودرو به صورت قطعی بازار بازار عرضه شده است. کاهش تولیدخودروسازان در نخستین ماه سال 1403 بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از عملکرد سه شرکت ایران خودرو، سایپا و همچنین پارس‌خودرو، این سه خودروساز در فروردین امسال در مجموع نزدیک به 42 هزار و 400دستگاه انواع خودروی سواری تولید کرده‌اند. این رقم در حالی به دست آمده که در مدن زمان مشابه سال 1402 مجموع تولید محصولات سواری آن‌ها حدود 55 هزار دستگاه بود؛ بنابراین خودروسازان بزرگ کشور در نخستین ماه سال 1403 با کاهش 24‌درصدی در تولید خود مواجه شده‌اند. در طول هفته‌های اخیر احتمال افزایش قیمت کارخانه‌های خودرو‌های داخلی از قوت زیادی برخوردار شده است؛ لذا، به نظر می‌رسد که کاهش تولید خودروسازان در این ماه ناشی از علت فوق باشد. مضاف بر این موضوع با رشد قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها متقاضیان این کالا در سال جدید با چالش جدی برای تهیه آن مواجه خواهند شد. در حال حاضر افزایش قیمت در بازار خودرو و کنترل آن آهسته آهسته به نقطه مشترکی در کارنامه فاطمی امین و علی‌آبادی تبدیل شده است. این موضوع سرانجام به عمر حضور 2 سال و نیمه فاطمی امین در وزارت صمت پایان داد، اما اکنون در آستانه یک سالگی وزارت علی آبادی گریبان او را گرفته است. حال باید دید که دومین وزیر صمت دولت سیزدهم چگونه این موضوع را کنترل خواهد کرد.

یکه‌تازی بازار خودرو همچنان در جاده گرانی / علت رشد قیمت خودرو چیست؟ 2